Ekumenska Biblija-Stari Zavjet-Posljednji proroci-Ezekielova knjiga-Dio X.-Prijevod - Tomislav Dretar

Publié le par Thomas Dretart



Slava Božja vraća se u Templ

  • 43 1 On me odvede prema vratima,

vratima koja su okrenuta u smjeru istoka.
  • 2 I evo, Slava Boga Izraelovog stizaše; s istoka

[314],

s jednom bukom, sličnom buci vodoskoka, i zemlja se sijaše
od njegove Slave.
  • 3 Bijaše to kao jedno viđenje viđenje koje ja bijah imao,

kao viđenje koje ja bijah imao kad on dođe uništiti grad;
  • 4 bijahu to viđenja slična viđenju koje ja bijah imao na

rijeci Kebar

[315]. Tada ja padoh na lice svoje.

  • 5 A Slava GOSPODOVA ispunjavaše Kuću.

  • 6 I ja čuh da mi se govorilo iz Kuće,

dok čovjek stajaše pokraj mene.
  • 7 Reče mi se: ” Sine čovjekov,

to je smještanje mojeg prijestolja i mjesto mojih stopala;
to je ondje da ću ja stanovati, u sred sinova Izraelovih, za uvijek.
Kuća Izraelova ne će više zaprljati moje sveto *ime;
ni ona, ni njeni kraljevi sa svojim razvratnostima,
ni lješevi njenih kraljeva sa svojim grobovima

[316].

  • 8 Oni su stavili svoj prag sa strane mojem pragu,

dovratke svojih vrata pokraj mojih,
s jednim zajedničkim zidom
između mene i njih.
Oni su uprljali moje sveto ime gadostima
koje su počinili; tako sam ja njih istrijebio u svojem gnjevu.
  • 9 Sada će oni udaljiti od mene svoje razvrate

kao i lješeve svojih kraljeva,
a ja ću stanovati u sred njih za uvijek.
  • 10 A ti, sine čovjekov, opiši ovu Kuću domu Izraelovu;

nek budu posramljeni svojim grješkama; nek' izmjere plan.
  • 11 Ako li su postiđeni svim tim što su počinili,

obznani im uređenje Kuće,
njen razmještaj, njene izlaze,
njene ulaze, sve njeno uređenje,
sve njene propise, svu njenu organizaciju,
i sav njen obred. Opiši im pred njihovim očima,
da bi čuvali svu njenu organizaciju i
sve njene propise i da ih primijenjuju.
  • 12 Takav je zakon Kuće: na vrhu planine,

svem njenom području,
svud uokolo,
ona je presveta.
Evo! Takav je zakon Kuće.“

Oltar i žrtvovanja

  • 13 Evo razmjera *oltara u laktovima, ovaj lakat valja jedan lakat i jedan pedalj. Jama, mjerena ovim laktom: jedan lakat širine; ona se pruža sve do obodnice koja joj tvori

rub, na jedan empan

[317]. Evo visine oltara:

  • 14 od "udubine zemlje"

[318], sve do vanjskog podnožja, na jednoj širini od jednog lakta; od malog podnožja sve do velikog podnožja, četiri lakta na jednoj širini od jednog lakta.

  • 15 Planina-Od-Boga“: od Boga četiri lakta, i iznad vrha, četiri roga

[319].

  • 16 ”Planina-Od- Boga: od Boga ”dvanaest lakata dužine na dvanaest širine; ona je četvorna po svojim četirima stranama.

  • 17 Podnožje: četrnaest lakata dužine na četrnaest lakata širine, za njene četiri strane. Obrub koji joj čini rub, pola lakta; njegova jama, uokolo njega, jedan lakat.

Stepenice su okrenute prema istoku.
  • 18 čovjek mi reče: ” Sine čovjekov, ovako govori Gospodin BOG: Evo propisa koji se tiču oltara, dana kad će biti napravljen, da se podižu na njega holokaustiPredložak:Refa320 i da se tu prosipa krv.

  • 19 Svećenicima *levitima onima koji su potomstvo Sadokovo, koji prilaze za služiti meni, proročanstvo Gospodina BOGA ti ćeš dati jednog bikčića za grijehe

[321].

  • 20 Ti ćeš uzeti njrgovu krv,

stavit ćeš ju na četiri roga oltara, na četiri ugla podnožja
i na obrubnicu koja joj čini rub; ti ćeš tako učiniti pokoru i umilostivljenje

[322]za oltar.

  • 21 Uzet ćeš bika koji je služio za pokoru i spalit će se on na mjestu određenom u Kući

[323], izvana *svetištu.

  • 22 Drugog dana, ti ćeš ponuditi za pokoru jednog jarca bez mane i izvršit će se pokora za oltar kao što se čini s Bikom.

  • 23 Kad ti budeš izvršio pokoru, ti ćeš ponuditi jednog bikčića bez

mane i jednog ovna bez mane, uzetog iz sitne stoke.
  • 24 Ti ćeš ih ponuditi pred GOSPODA; svećenici će baciti na njih soli

[324]i uspeti ju u holokaust za GOSPODA.

  • 25 Tijekom sedam dana, ti ćeš vršiti *žrtvovanje jarca za grijehe, svaki dan; isto će se činiti i za bikčića i jarca bez mane uzetog iz sitne stoke.

  • 26 Sedam dana tijekom, činit će se umilostivljenje za oltar; on će se očistiti i posvetiti.

  • 27 Kad ti dani budu prošli, svećenici će na oltaru, osmog dana i slijedećih, praviti vaše holokauste i vaše žrtve grijeha; tada ću vam ja biti sklon proročanstvo Gospodina

BOGA.“

Istočna vrata rezervirana princu

  • 44 1 čovjek me odvede k vanjskim vratima *svetišta, onima koja su sučelice istoku; ona bijahu zatvorena.

  • 2 GOSPOD mi reče: ” Ova vrata ostat će zatvorena; ne će se otvarati; nitko ne će tuda prolaziti; jer GOSPOD; Bog Izraelov, je ušao tuda; ona će ostati zatvorena.

  • 3 Ali princ, budući da je princ, sjest će tu za uzeti objed

[325]pred GOSPODOM. Kroz predvorje vrata on će ući i izići će tim putem. “

Stranci ne će biti primani u Templu

  • 4 čovjek me uvede kroz sjeverna vrata, sve do pročelja Kuće. Ja pogledah i evo, Slava GOSPODOVA ispunjavaše Kuću GOSPODOVU. Ja padoh na lice svoje.

  • 5 GOSPOD mi reče: ” Sine čovjekov, budi pažljiv; pogledaj svojim očima, slušaj svojim ušima sve što ću ti ja reći glede svih propisa odnosnih spram Kuće GOSPODOVE i sveg njenog obreda; ti ćeš prikloniti srce svoje značenju ulaza u Kuću i svim izlazima iz svetišta.

  • 6 Ti ćeš reći ovim buntovnicima, kući Izraelovoj

[326]: Ovako govori Gospodin BOG: Previše je svih vaših gnusnosti, kućo Izraelova:

  • 7 vi uvodite strance

[327], *neobrezanog srca, neobrezanog tijela, da budu u mojem *svetištu i skrnave moju Kuću; vi nudite moju hranu masno i krv , na takav način da moj *savez je raskinut svim vašim gnusnostima.

  • 8 Vi niste čuvali pravila koja se odnose na moje *svetinje, već ste postavili strance, da čuvaju umjesto vas moja pravila, u mojem svetištu.

  • 9 Ovako govori Gospodin BOG: Ni jedan stranac, neobrezana srca i neobrezana tijela, ne će ući u moje svetište; nikakav stranac koji boravi u sred sinova Izraelovih.

Pravila za levite

  • 10 Glede *levita koji su se udaljili od mene u vrijeme kad Izrael lutaše oni lutahu daleko od mene, slijedeći svoje idole oni nosiše teret svojeg grijeha

[328].

  • 11 Oni će biti u mom *svetištu, sluga koje nadziru vrata Kuće, i sluge Kuće; oni su ti koji će klati životinje za holokaust

[329]i žrtve za narod; i on i su ti koji će stajati pred narodom da ga služe.

  • 12 Jer su služili pred idolima i jer su učinili da padne u grijeh kuća Izraelova, zbog toga, ja dižem svoju ruku protiv njih proročanstvo Gospodina BOGA oni će nositi teret svojeg grijeha.

  • 13 Oni se ne će primicati k meni za vršiti moje svećenstvo ni za prilaziti svim mojim svetinjama, presvetim stvarima; oni će nositi teret svoje sramote i gnusnosti koje su počinili.

  • 14 Ja ih postavljam odgovornima nadziranja Kuće, svega što je u svezi s njenom službom i svega što se u njoj čini.

Pravila za svećenike

  • 15 što se tiče svećenika*levita, sinova Sadokovih

[330], koji su poštovali propise mojeg *svetišta, kad su sinovi Izraelovi lutali daleko od mene, to su oni koji će prilaziti k meni, da mi služe. Oni će stajati preda mnom da mi prinose masno i krv proročanstvo Gospodina BOGA.

  • 16 Oni su ti koji će ulaziti u moje svetište. oni su ti koji će prilaziti k mojem stolu, da mi služe: oni su štovali moje naloge.

  • 17 Dakle, kad oni budu ulazili kroz vrata unutarnjeg trijema, oni će ogrtati habite od lana, oni ne će nositi vune

[331], kad služe kod vrata unutarnjeg *trijema i u Kući.

  • 18 Oni će imati na glavi turban od lanana križima gaće od lana. Oni ne će nositi pojasa, zbog znojenja.

  • 19 Kad budu izlazili na vanjski trijem, prema narodu, oni će skidati odjeću u kojoj budu služili odlagat će ju u dvoranama svetišta. Oni će uzet drugu od

jeću i ne će posvećivati

[332]puka svojom odjećom.

  • 20 Oni sebi ne će brijati glavu; oni ne će puštati kose slobodno, već će ih brižljivo podrezivati.

  • 21 Ni jedan svećenik ne će piti vina kad bude trebao ući u unutarnji trijem.

  • 22 Oni ne će ženiti ženu udovicu ili raspuštenicu, već samo djevice Izraelove rase; oni će moći oženiti udovicu jednog svećenika.

  • 23 Oni će obučavati moj narod razlici svetog i svjetovnog i naučit će ga razlici *čistog i nečistog.

  • 24 U slučaju spora, oni su ti koji će posredovati u suđenju; oni će suditi slučaj prema mojem pravu; oni će primijenjivati moje odluke i moje pravorijeke u svim mojim svetkovinama i oni će držati moje *šabate svetima.

  • 25 Oni ne će ulaziti k jednom mrtvom čovjeku, jer oni će postati nečisti; međutim za jednog oca, jednu majku, jednog sina, jednu kćer, jednog brata, jednu sestru koja nije pripadala jednom čovjeku, oni će se moći učiniti nečistima.

  • 26 Kad on bude očišćen, brojat će mu se sedam dana.

  • 27 Po tome, dan kad će on ući u svetište u unutrašnji trijem, za sluz bovati u svetištu , on će ponuditi svoju *žrtvu za grijeh proročanstvo Gospodina BOGA.

  • 28 Oni će imati jednu baštinu i svoju baštinu, to sam ja; vlasništva, vi im ga ne ćete dati u Izraelu: ja sam njihovo vlasništvo.

  • 29 Oni su ti koji će jesti milodar, žrtvu za grijeh i žrtvu odštete: sve što je posvećeno zabrani

[333]u Izraelu bit će za njih.

  • 30 Najbolji od *prvijenaca od svega, i od svih predujama

[334]od svega, uzeto na sve vaše predujme, bit će za svećenike; najbolje iz vaših peći, vi ćete dati svećeniku, da blagoslov počiva na tvojoj kući.

  • 31 Svećenici ne će jesti od nikakve crknute ili rastrgane životinje, bilo da to bude jedna ptica ili jedna životinja.

Namijenjena područja

  • 45 1 ” Kad budete dijelili zemlju u parcele, predujmit ćete jedan dio za GOSPODA; ona će biti sveta, uzeta na zemlju; duljina: 25.000 lakata

[335]; širina: 10.000. Ona će biti sveta na svem području, posvuda.

  • 2 Bit će, unutra, za *svetište, jedna č etvorina od 500 lakata na 500 i, svud uokolo nje, jedna zona od 50 lakata.

  • 3 Na sve što vi budete predujmili, ti ćeš odmjeriti u dužinu 25.000 lakata i na širinu 10.000; ondje će biti svetište, presveto mjesto.

  • 4 Sveto, uzeto na zemlju, to mjesto pripadat će svećenicima koji opslužuju svetište, onima koji prilaze GOSPODU za služiti ga; oni će tako imati jedno gradilište za svoje kuće i jedno mjesto sveto za svetište.

  • 5 Zona od 25.000 lakata dužine i 10.000 širine pripadat će *levitima koji opslužuju Kuću; oni će tu posjedovati dvadeset gradova

[336].

  • 6 Za područje grada, vi ćete dati 5.000 lakata u širinu i, u duljinu 25.000 odgovarajući dio svetišta; to će biti za sav dom Izraelov.

  • 7 Bit će za princa jedna zona sa svake strane od, strane svetište i od strane grada, uzduž dijela svetišta i od strane dijela grada: sa strane i u smjeru mora

[337], i sa strane i u smjeru istoka; njegova duljina odgovarat će svakoj čestici, počev od primorske granice sve do istočne granice

  • 8 zemlje; to će biti njegovo područje u Izraelu. Tako moji prinčevi ne će izrabljivati više moj narod; oni će davati zemlju kući Izraelovoj, njegovim plemenima.

Prava i dužnosti princa

  • 9 Ovako govori Gospodin BOG:

To je previše, prinčevi Izraelovi!
odbacite nasilje i pljačku;
primijenjujte pravo i pravdu;
prekinite svoje guljenje mojeg
naroda;
proročanstvo Gospodina BOGA!
  • 10 Imajte točne vage, jedan efa točan, jedan bat točan

[338].

  • 11 Neka efa i bat budu iste sadržine;

nek' bat sadržava desetinu homera,
a efa desetinu homera;
to je prema homeru što će biti
suđena njihova sadržajnost.
  • 12 Sikal će vrijediti dvadeset gera; dvadeset sikala,

više 25 sikala, više petnaest sikala vrijedit će vam jednu minu

[339].

  • 13 Evo dijela koji ćete vi predujmljivati:

šestinu efa po homeru pšenice i šestinu efa po homeru ječma.
  • 14 Propis o uljubat ulja: desetinu bata po jednom koru, deset bata čine jedan homer,

pošto deset bata čine jedan kor.
  • 15 Jedna ovca po stadu od 200 glava ispaše Izraelove služit će milodaru, u holokaust,

*žrtvama mira, za vršiti obred odrješenja nad narodom proročanstvo
Gospodina BOGA.
  • 16 Sav će narod zemlje sudjelovati u tom davanju u korist princa u Izraelu.

  • 17 Princu će pripadati svi holokausti, milodari i libacije

[340],

za vrijeme hodočašćenja, *svetkovina o mladom mjesecu,
*šabata, za vrijeme svih blagdana kuće Izraelove; on je taj koji će prinositi
žrtve za grijehe, kao i milodare, holokauste i žrtve mira,
za vršiti obred odrješenja u korist kuće Izraelove.

Pravila za različite svetkovine

  • 18 Ovako govori Gospodin BOG: prvog u mjesecu, ti ćeš uzeti bikčića bez mane i obavit ćeš okajanje

[341]za *svetište.

  • 19 Svećenik će uzeti krv žrtve za grijeh i stavit će ju na dovratak Kuće

[342], na četiri ugla podnožja oltara i na dovratke vrata unutarnjeg *trijema.

  • 20 Ti ćeš učiniti isto sedmog u mjesecu, za onog koji je zgriješio nehotice ili iz nepažnje. Vi ćete obaviti obred odrješenja Kuće.

  • 21 Prvog mjeseca, četrnaestog dana u mjesecu, to će za vas biti Pasha, jedan blagdan od sedam dana; jest će se *kruh bez kvasa

[343].

  • 22 Tog dana, princ će obaviti *žrtvovanje za grijeh, jednog bika, za sebe samog i za sav narod.

  • 23 Tijekom sedam dana blagdana, on će prinositi holokaust za GOSPODA: sedam bikova i sedam ovnova bez mane, svakog od sedam dana, kao i

žrtvu za grijeh: jedan jarac po danu.
  • 24 Prinijet će se milodar od jedne efe

[344]brašna po biku i jedne efe po ovnu; u ulju, od jednog hina po efi.

  • 25 Sedmog mjeseca, petnaestog dana u mjesecu, za vrijeme Blagdana

[345], činit će se isto, tijekom sedam dana: ista žrtva za grijeh, isti holokaust, isti milodar, ista ponuda ulja.

Posebna pravila za princa

  • 46 1 Ovako govori Gospodin BOG: Vrata unutarnjeg trijema, koja su okrenuta prema istoku, bit će zatvorena tijekom šest dana rada; ali u dan *šabata ona će biti otvorena; ona će biti jednako otvorena u vrijeme blagdana mladog *mjeseca.

  • 2 Princ, dolazeći spolja, ulazit će kroz predvorje vrata i stat će uz dovratak vrata; potome će svećenici nuditi holokaust prinčev i njegove *žrtve mira. Princ će se pokloniti na pragu od vrata i po tome izići, ali vrata ne će biti zatvorena sve do na večer.

  • 3 Laici će se pokloniti pred GOSPODOM, na ulazu tih vrata, za vrijeme šabata i blagdana mladog mjeseca

[346].

  • 4 Holokaust koji će princ ponuditi GOSPODU, u dan šabata bit će od šest janjaca bez mane i jednog ovna bez mane.

  • 5 Milodar će biti od jedne efe brašna, za ovna; za janjce, milodar će biti jedan dar od njega; u ulju, jedan hin po efi

[347].

  • 6 U dan blagdana mladog mjeseca, ona će biti od jednog bikčića bez mane, šest janjaca i jednog ovna bez mane.

  • 7 Princ će učiniti također milodar od jedne efe za bika i jedne efe za ovna; za janjce, to će biti prema njegovim mogućnostima; u ulju, jedan hin po efi.

  • 8 Kad princ bude ulazio, on će ulaziti kroz predvorje ulaznog trijema, a i izlazit će istim putem.

  • 9 Kad laici budu dolazili pred GOSPODA, za vrijeme svečanosti, oni koji uđu kroz sjeverna vrata, za pokloniti se, izići će kroz vrata od Negeva, a oni koji uđu kroz vrata od Negeva izići će kroz vrataod sjevera

[348]; ne će se prolaziti vratima kroz koja se ulazi; izići će se kroz suprotna vrata.

  • 10 Glede princa, on će ulaziti s njima, u času kad oni budu ulazili, a izlazit će kad i oni budu izlazili.

Pravila za različita žrtvovanja

  • 11 Za vrijeme hodočašćenja i blagdana, milodar bit će od jedne efe za bika i jedne efe za ovna; za janjce, to će biti dar od sebe; u ulju, jedan hin po efi

[349].

  • 12 Kad princ bude prinosio, za GOSPODA, jedan dobrovoljni holokaust, ili jednu dobrovoljno žrtvu mira, otvorit će mu se vrata koja su okrenuta prema istoku i on će napraviti svoj holokaust i svoje *žrtve mira, kao što to čini u dan *šabata; po tome on će izići i zatvorit će se vrata po njegovom izlasku.

  • 13 S jednim janjetom bez mane, ti ćeš činiti svaki dan, jedan holokaust GOSPODU; činit ćeš ga svakog jutra.

  • 14 Kao milodar, nudit ćeš k tome, svako jutro, jednu šestinu efe i, u ulju, jednu trećinu hina, za natopiti brašno. To je jedan milodar za GOSPODA, vječiti zakon, za uvijek. 15 Nudit će se janje, pravit će se milodar od ulja svakog jutra u vječiti holokaust.

Baština prinčevih sinova

  • 16 Ovako govori Gospodin BOG: Ako princ čini jedan dar jednom od svojih sinova, taj će dar postati dio tog sina; on će pripasti njegovoj vlastitoj djeci čije će pravo vlasništva biti nasljedno.

  • 17 Ako princ pravi jedan dar jednom od svojih slugu, taj dar uzet od njegovog vlastitog dijela pripadat će sluzi sve do godine oslobođenja

[350]po tome vraća se princu; samo dio dan sinovima prinčevim ostat će u njihovom posjedu.

  • 18 Princ ništa ne će uzeti od dijela naroda otimajući im njihovo vlasništvo; to je na njegovom vlasništvu da će se zasnivati dijelovi njegovih sinova, da nitko ne bi od mog naroda bio raspršen daleko od svojeg vlasništva.“

Kuhinje Templa

  • 19 Kroz ulaz koji je sa strane vrata , on mi dade ući k *svetim dvoranama, okrenutim prema sjeveru i namijenjenim svećenicima. Bijašu u dnu jedan prostor, prema zapadu. 20 On mi reče: ” To je mjesto gdje će svećenici kuhati *žrtve za milodar i za grijeh, i peći milodar, a da se ne iznosi prema vanjskom *trijemu, što bi posvećivalo

[351]narod. “

  • 21 On me izvede prema vanjskom trijemu i provede me pokraj četiri ugla trijema: bijaše jedno dvorište na svakom uglu trijema.

  • 22 Dvorišta bijahu zatvorena u četiri ugla trijema: dužina 40 lakata

[352]i širina 30: isti razmjeri za sve četiri.

  • 23 Jedan oplatni zid ih sve četiri okruživaše, a peći bijahu uređene na temelju tog zida, svud okolo.

  • 24 čovjek mi reče: ” To su kuhinje; ondje će sluge Kuće kuhati žrtve naroda

[353]. “

Izvor Templov

  • 47 1 On me dovede k ulazu templa; a, voda izlaziše ispod praga Kuće, prema istoku, jer pročelje Kuće bijaše k istoku; i voda otjecaše dolje s desne strane Kuće

[354], na jug od *oltara.

  • 2 On me izvede kroz sjeverna vrata; po tome on mi dade obići vanjsku stranu, sve do vanjskih vrata koja su okrenuta istoku, i evo kako voda otjecaše s desne strane.

  • 3 Kad čovjek iziđe prema istoku, konopcem u ruci on izmjeri tisuću lakata

[355]; on mi dade prijeći vodu: ona mi sezaše do koljena. Po tome on izmjeri tisuću lakata i dade mi prijeći vodu: ona mi sezaše do križa.

  • 5 Po tome on izmjeri tisuću lakata: bijaše to jedan potok koji ja nisam mogao prijeći, jer voda bijaše porasla: bijaše to voda gdje je trebalo plivati, jedan neprelazan potok.

  • 6 On mi reče: ” Jesi li vidio, sine čovjekov? “ On me povede, po tome me dovede na rub potoka.

  • 7 Kad me bi doveo, kad evo, na rubu potoka, bijaše vrlo brojnog drveća, s obje strane.

  • 8 On mi reče: ” Ova voda odlazi prema istočnom području i silazi u Arabu: ona se ulijeva u more; kad se ona ulije u more vode su pročišćene

[356].

  • 9 I tada sva će živa bića koja vrve živjeti posvuda kamo prodire potok. Riba će tako biti u izobilju, jer će ta voda stizati sve do onamo, a vode mora bit će ozdravljene: bit će života posvuda kamo prodire potok.

  • 10 Tada će se griješnici držati obale, a od Ein-Gedija sve do Ein-Eglaima, bit će to sušionica mreža. Vrste riba bit će tako brojne kao one u velikom moru

[357].

  • 11 Ali, njegove lagune i njegove močvare ne će biti ozdravljene; ostavit će se da bude soli.

  • 12 Na rubu potoka, na obje obale, nicat će sve vrste plodonosnog drveća; njihov lišće ne će venuti, a njihovi plodovi ne će se iscrpljivati; ono će davati svakog mjeseca jednu novu berbu, jer voda potoka izlazi iz svetišta. Njihovi plodovi služit će hrani, a njihovo lišće iscjeljivanju.“

Gospod utvrđuje Izraelove granice

  • 13 Ovako govori Gospodin BOG:”Evo granica prema kojima vi ćete sebi razdjeljivati zemlju, između dvanaest plemena Izraelovih, Josip imajući dva dijela

[358].

  • 14 Vi ćete ih baštiniti, svaki toliko koliko i njegov brat, jer ja prisegoh, dignute ruke, dati ga vašim očevima; ta zemlja će dakle vama pripasti u baštinu.

  • 15 Evo granice zemlje: sa sjeverne strane, od velikog mora

[359], cesta iz Hetlona koja ide u Sedad,

  • 16 Hamat, Berotaj, Sivraim koji je između područja Damaska i područja Hamata , Haser, Tikon koji je prema području Hauran.

  • 17 Tako granica će ići od mora sve do Hasar-Einona, područje Damaska budući na sjeveru kao i područje Hamata. To je sa sjeverne strane.

  • 18 S istočne strane: vi ćete mjeriti između Haurana i Damaska, između Galaada i zemlje Izraelove; Jordan će služiti granicom, sve do istočnog mora

[360]. To je na istočnoj strani.

  • 19 Sa strane Negeva

[361], na jugu: iz Tamara sve do voda od Meriba Kadeška, do Nahala prema velikom moru. To je južna strana, prema Negevu.

  • 20 A sa morske strane: velikog mora, od granice jug sve do nasuprot Lebo-Hamata. To je morska strana.

  • 21 Vi ćete podijeliti zemlju između sebe, dvanaest plemena Izraelovih.

  • 22 Vi ćete to činiti ždrijebajući, dijeliti baštinu, za sebe i za izbjeglice

[362]nastanjene među vama, koji su porodili sinove među vama; oni će biti za vas kao urođenici među sinovima Izraelovim; s vama oni će ždrijebati dio baštine, u sred plemena Izraelovih.

  • 23 To je u plemenu gdje izbjeglica stanuje, to je ondje da ćete mu vi dati njegov dio baštine proročanstvo Gospodina BOGA.

Dijelovi plemena sa Sjevera

  • 48 1 ” Evo imena plemenima: od krajnjeg sjevera, uzduž ceste od Hetlona, prema Hamatu, Hasar-Einon, područje Damaska koje je na sjeveru, sa strane Hamata, s jednim rubom na istoku, i more: za Dan, jedan dio

[363].

  • 2 Na granici Dana, od istočnog ruba do do morskog ruba: za Ašera, jedan dio.

  • 3Na granici Ašerovoj, na istočnom rubu mora, za Neftalija jedan dio.

  • 4 Na granici neftalijevoj od istočnog do morskog ruba, za Manaseja, jedan dio.

  • 5 Na granici Manasejevoj, od istočnog ruba do morskog ruba: za Efraima, jedan dio.

  • 6 Na granici Efraimovoj, od istočnog ruba do morskog ruba: za Rubena, jedan dio.

  • 7 Na granici Rubenovoj, od istočnog ruba do morskog ruba: za Judu, jedan dio.

Gospodov dio

  • 8 ” Na granici Jude, s istočne obale mora, bit će dio koji ćete vi predujmiti: 25.000 lakata

[364]u širinu i, u duljinu, toliko koliko jedan od dijelova, to jest: od od istočnog ruba do obale mora; *svetište bit će u njegovoj sredini.

  • 9 Dio koji ćete vi predujmiti za GOSPODA imat će, u duljinu, 25.000 lakata i, u širinu, 10.000.

  • 10 Za svećenike, bit će tu jedan *sveti dio; na sjeveru, 25.000 lakata; prema moru, u širinu, 10.000; prema istoku, u širinu, 10.000; prema Negevu

[365], u duljinu, 25.000. Svetište GOSPODOVO bit će u sredini.

  • 11 Svećenicima, posvećenim sinovima Sadokovim

[366]koji su čuvali moje zapovijedi, koji nisu zapali u grijehove sinova Izraelovih, nasuprot onome što su činili *leviti,

  • 12 pripast će jedan dio od zone predujmljene od zemlje, veoma sveti dio, blizu područja levitskog.

  • 13 što se tiče levita, njihovo područje bit će jednako onom svećeničkom: 25.000 lakata u duljinu, i u širinu, 10.000. Posvuda duljina bit će 25.000 lakata a širina 10.000.

  • 14 Ne će se od tog ništa moći prodati: ne će se razmjenjivati, ne će se otuđivati prvine

[367]zemlje, jer one su posvećene GOSPODU.

Dijelovi gradski i prinčevski

  • 15 Pet tisuća lakata

[368]koji ostanu u širinu, uzduž 25.000, tvorit će svjetovnu zonu grada: područje gradnje i pašnjaci, grad je u sredini.

  • 16 A evo razmjera: sjeverna strana: 4.500 lakata; strana prema Negevu, 4.500, istočna strana, 4.500 i morska

[369]strana, 4.500.

  • 17 Pašnjaci grada bit će: prema sjeveru, 250 lakata; prema Negevu, 250; prema istoku, 250 i prema moru, 250.

  • 18 Ono što ostane, u širinu, unutar tog *svetog dijela, imat će 10.000 lakata prema istoku i 10.000 prema moru; njegov prihod hranit će službenike grada.

  • 19 Osoblje grada koje će ga obrađivati dolazit će iz svih plemena Izraelovih.

  • 20 Zbroj dijela imat će 25.000 lakata na 25.000. Vi ćete predujmiti jedan dio od tog svetog dijela za gradsko područje.

  • 21 Ostatak bit će za princa, s obje strane svetog dijela i vlasništva grada: uzduž 25.000 lakata predujmljenog sve do istočne granice i, prema moru, uzduž 25.000 lakata, sve do krajina morskih. Za princa, jedan dio istovjetan drugim dijelovima. Bit će dakle, u središtu, sveti dio sa *svetištem Kuće.

  • 22 Područje *levita i područje grada bit će između granice Jude i granice Benjaminove, usred onoga što će pripadati princu.

Dijelovi plemena s Juga

  • 23 Ostatak plemena: od istočne obale do obale mora

[370]: za Benjamina, jedan dio.

  • 24 Na ganici Benjaminovoj, od istočne obale do obale mora: za Simeona, jedan dio.

  • 25 Na granici Simeonovoj, od istočne obale do obale mora: za Isakara, jedan dio.

  • 26 Na granici Isakarovoj, od istočne obale do obale mora: za Zabulona, jedan dio.

  • 27 Na granici Zabulonovoj, od istočne obale do obale mora: za Gada, jedan dio.

  • 28 Na granici Gada, sve do obale Negeva

[371], na jugu, granica bit će: od Tamara, voda od Meribe Kadeške, Nahala prema velikom moru.

  • 29 Takva je zemlja koju ćete vi ždrijebati, u baštinu plemena Izraelovih, i takvi bit će njihovi dijelovi proročanstvo Gospodina BOGA.

Dvanaest vrata Jeruzalema

  • 30 ” Evo izlaza iz grada. Sa sjeverne strane 4.500 lakata

[372]®

  • 31 Vrata grada bit će imenovana prema plemenima Izraelovim. Troja vrata na sjeveru: vrata Rubenova, vrata Judina, vrata Levijeva.

  • 32 Na istočnoj strani od 4.500 lakata troja vrata: Josipova vrata, Benjaminova vrata, Danova vrata.

  • 33 Sa strane Negeva

[373]od 4.500 lakata troja vrata: Simeonova vrata, Isakarova vrata, Zabulonova vrata.

  • 34 Morska strana

[374]od 4.500 lakata troja vrata: Gadova vrata, Ašerova vrata, Neftalijeva vrata.

  • 35 Obodnica: 18.000 lakata. ” Počev od ovog dana, ime grada bit će: JHWH šama GOSPOD-JE-OVDJE

[375]. “



Podrubnice uz knjigu o Ezekijelu

  • [1]Tridesete godine:ne zna se točno počev od kojeg događaja, ali treba vidjeti r. 2 - Kebar: vjerojatno kanal povezan s Eufratom, velikom rijekom koja prolazi Babilonijom.

  • [2]Tj. 593-592. g.pr.rođ.I.Kr.

  • [3]Ta živa bića ( r. 5, nazvana *Kerubinima u poglav.10) su ujedno i ljudi i životinje; oni slice stanovitim mezopotamijskim statuama s četiri lica koja čuvahu babilonske palače. Četiri ”životinje“ Apokalipse (4.6-8) imaju iste karakteristike.

  • [4]Dragulj žutozelene boje.

  • [5]Drugi prijevod obruči bijahu puni očiju.

  • [6]Ezekiel koristi ovdje ime božanstva Sadaja; vidjeti također Stv 17.1; 49.25; Jb 5.17 i bilješke.

  • [7]lazulit: azurnoplavi kamen - Akumuliranje termina kao izgled, naličnost pokazuju da Ezekijel ne može opisati Boga već samo sugerirati njegovu nazočnost.

  • [8]Izraz sin čovjekov, vrlo čest u Ezekielovoj knjizi, podcrtava distancu između Boga i njegovog proroka.

  • [9]jedan duh: to je jedna božanska sila koju Bog pokazuje onima kojima daje zad

aću da vode njegov narod (vidjeti Br 11.17,25; Sdc 3.10).

  • [10]Knjige tada bijahu od komada kože ili papirusa spojenih u jednu dugu traku koja se umotavala oko jednog ili dva pruta.

  • [11]Obično se pisalo samo s jedne strane, ali ovdje su proročanstva tako brojna da je trebalo pisati s obje strane.

  • [12]Tj., na jedan vrlo slikovit način , Bog daje Ezekielu svoju riječ (vidjeti r. 4).

  • [13]Tel-Aviv: dolina klasja ili proljeća.

  • [14]U Tel-Avivu (vidjeti r. 15).

  • [15] Slikovit način kojim se kaže da će Ezekiel biti prisiljen da ostane neaktivan.

  • [16]Ovan bijaše ratna naprava koja je služila probijanju vrata i bedema; bila je sastavljena od ogromne drvene grede, završavala se metalnom ovnujskom glavom i pričvršćena na kotrljajuću skelu - bedem i nasip dopustali su pristup visokim bedemima radi osvajanja gradova.

  • [17]To je broj godina protekao

  • [18]Znamenka četrdeset često je simbomizirala vrijeme kusnje, kao na primjer četrdeset dana Povodnja ili četrdeset dana Izlaska.

  • [19]Vidjeti 3.25 i bilješku;

  • [20]Vidjeti u Glosaru pod MJERE.

  • [21]hin: vidjeti u Glosaru pod MJERE.

  • [22]izmetine ljudske: ovo gorivo, smatrano nečistim, učinit će i alimente nkoji se na njemu pripremaju također nečistim (vidjeti r. 13).

  • [23]Jesti jednu životinju iz koje nije istekla krv bilo je zabranjeno po Zakonu, vidjeti Izl 22.30; Lv 17.15.

  • [24]Suha kravlja balega bila je često koristena za grijanje ili loženje vatre za kuhanje hrane.

  • [25]Tako su se brijali uhićenici (vidjeti Iz 7.20); to je najava žiteljima Jeruzalema da će biti odvedeni u robstvo.

  • [26]Ta mala količina simbolizira mali ostatak prezivjelih.

  • [27]tj. idola i ritauala koji su im činjeni.

  • [28]Može se uzeti ova izreka u čistom smislu : glad bit će takva da će se jesti ljudsko meso; neki u ovome vide simbolički izraz konflikta koji će suprotstaviti roditelje i djecu (vidjeti Mi 7.6; Mt 10.35-36).

  • [29]Vidjeti r. 1. i 9. i bilješke.

  • [30]Planine su bile mjesta gdje su se općenito nalazila svetišta poganskih kultova; često ih se zove visokim mjestima“ (vidjeti r. 3; 1Krlj 3.2).

  • [31]kadionice: ovako na hrvatski jezik prevedeni termin označava vaze posebnog oblika, namijenjene spaljivanju tamjana i mirisnih tvari, korištenih posebno u poganskim kultnim obredima.

  • [32]®vaše kosti uokolo vasih oltara: ujedno za uprljati oltare poganskih svetišta i za kazniti one koji obavljaju takav kult, lišavajući ih grobnice (vidjeti 2Krlj 23.14-16; Jr 36.30).

  • [33]Ove geste izražavaju veoma snažna čuvstva.

  • [34]Zelena i granata drveta, simboli plodnosti, bijahu često pridružena idolatrijskim kultovima visokih mjesta (vidjeti Dt 12.2).

  • [35]Divla: vjerojatno isto sto i Ribla, grad u Siriji (vidjeti 2Krlj 23.33; 25.6,20). Izraz počev od pustinje sve do Divlae znači s kraja na kraj zemlje.

  • [36]To je ustrajavanje griješenja Izraelovog koje će biti njegova kazna povlačeći njegovo ruiniranje (vidjeti Jr 2.19; Rm 1.18-32).

  • [37]Dan Gospodov, tj. dan konačnog suda (vidjeti So 1.4).

  • [38]Ono što hebrejski iskazuje ovako: batina cvjeta (može biti batina zla od r. 11) - tekst od r.10 i 11 je nejasan i prijevod nesiguran.

  • [39]Vidjeti r. 4 i bilješku - prijevod ovog redka je nesiguran.

  • [40]U znak žalosti (vidjeti Iz 15.2-3; Am 8.10).

  • [41] Lanac moze biti aluzija na robstvo budućih izgnanika.

  • [42]Drugi prijevod njihova svetišta bit će oskvrnuta.

  • [43] Šeste godine egzila Jojakinovog, tj. 592-591. g.pr.r. I.Kr. (vidjeti 1.2)

  • [44]izgled jednog čovjeka: prema staroj grčkoj verziji; hebrejski: izgled jedne vatre. Vidjeti 1.26i bilješku.

  • [45]O duhu koji uzdiže proroka vidjeti 2.2 i bilješku; 3.14 - idol ljubomore (onaj koji izaziva ljubomoru u Gospoda, vidjeti 5.13) je možda statua Tamuza (vidjeti r. 14 i bilješku).

  • [46] Vidjeti 3.22-23.

  • [47]Reptili čine dio skupa nečistih životinja koje prljaju one koji ih dotiču (vidjeti Lv 20.25).

  • [48]*Starci su počinili dvostruki grijeh nevjernosti: oni su obozavali slike (vidjeti Dt 4.16-18) i, noseći tamjan, oni su obavljali jednu službu rezerviranu svećenicima (vidjeti Br 16).

  • [49]Tamuz: zvan i Adonis, mezopotamijsko božanstvo vegetacije; slavila se njegova žalobna svečanost svake godine u mjesecu Tamuzu (juni-juli).

  • [50]Aluzija na jedan poganski obred koji se ne moze sa sigurnošću definirati.

  • [51] tj. odjeven u bijelo ; to je odjeća svećenika (vidjeti Lv 6.3;16.4) i anđela uništavatelja iz Ap 15.5.

  • [52]Dodir lješa čini nečistim (vidjeti 6.5), tj. nespsobnim za sudjelovati ukultu..

  • [53]Vidjeti 1.26 i bilješku.

  • [54]razmake: označavanje teško za razumjeti; najjednostavnije je tu vidjeti prostor ispod prijestolja. U r. 13, bit će prispodobljen točkovima koji se nalaze pokraj kerubina - kerubin: vidjeti 1.11 i bilješku.

  • [55]Vidjeti 1.16 i bilješku.

  • [56]Vidjeti 10.2 i bilješku.

  • [57] kerubin: vidjeti 1.11 i bilješku - Kebar: vidjeti 10.2 i bilješku.

  • [58]Vidjeti 1.1; 1.11 i bilješke.

  • [59]Ova pomalo obskurna izreka čini se izrazom zadovoljnog egoizma: bolje je biti u zaklonu u Jeruzalemu (kazan) nego u egzilu. Slika će biti preuzeta u 24.3-5.

  • [60]Pelatijahu umrije: smrt tog čovjeka u čije ime čini zazivatelj jedno predskazivanje nesreće za sve bjegunce. O ostatku vidjeti Iz 4.3/

  • [61]Stanovnici Jeruzalema shvaćaju egzil izvan zemlje Izraelove kao jedan egzil daleko od GOSPODA; usp. r. 16.

  • [62]Vidjeti 5.9 i bilješku.

  • [63]Kaldeja: drugo ime za Babiloniju. Vidjeti na primjer 16.29; Izl 11.28; Jr 24.5.

  • [64]Nova simbolična gesta koja najavljuje drugu deportaciju.

  • [65]Princ je Sedecias, koji je pobjegao iz Jeruzalema kroz jednu bresu koju je prethodno načinio u zidu (vidjeti 2Krlj 25.4; Jr 52.7). On bi proganjan i uhićen; potom su mu iskopane oči (vidjeti 2Krlj 25.7; Jr 52.11) i odveden u Babiloniju (r. 13).

  • Publié dans Livres saints

    Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :
    Commenter cet article