Apostolska djela - Dio II. u prijevodu Tomislava Dretara

Publié le par Thomas Dretart

Stjepanova smrt

  • 54 Te ih riječi razgnjeviše i oni keziše zube protiv Stjepana.

  • 55 Ali on; ispunjen Svetim Duhom, uprije oči u nebo: vidje on slavu Boga i Isusa stajati desno Bogu.

  • 56 » Evo, reče on, ja promatram otvorena nebesa i *Sina čovjekovog stajati desno Bogu. «

  • 57 On tad zavikaše snažnim kricima, začepljujući uši. Potom, svi skupa, oni se baciše na njega,

  • 58 odvukoše ga izvan grada i stadoše ga kamenovati. Svjedoci bijahu stavili svoju odjeću pred noge zvanom Saul.

  • 59 Dok ga oni kamenovaše, Stjepan izgovori ovo zazivanje: » Gospodine Isuse, primi duh moj. «

  • 60 Potom on savi koljena i ispusti snažan krik: » Gospodine, ne uračunaj im grijeh ovaj. « I na te riječi on umrije.

  • ’’’8’’’ 1 Saul, bijaše od onih koji odobriše to ubojstvo. U one dane izbi protiv crkve Jeruzalemske jedno žestoko proganjanje. Izuzev *apostola, svi se raspršiše po krajevima Judeje i *Samarije.

  • 2 Pobožni ljudi ukopaše Stjepana i pripremiše mu lijep pogreb.

  • 3 Što se tiče Saula, on pustošiše crkvu; upadaše u kuće on, otimaše ljude i žene i bacaše ih u zatvor.

  • 4 Oni dakle koji bijahu raspršeni iđaše iz mjesta u mjesto, oglašavajući dobru vijest o Riječi.

Filip evangelizira Samariju

  • 5 Tako je Filip, koji bijaše sišao u jedan grad u Samariji, ondje proglašavao *Krista.

  • 6 Jednodušna mnoštva prianjaše riječima Filipovim, jer se čulo govoriti o čudima koja je on činio, a oni ih vidješe.

  • 7 Mnogo *nečistih duhova naime iziđe, ispuštajući snažne krikove, iz onih koji njima bijahu opsjednuti i mnogi oduzeti i obogaljeni biše ozdravljeni.

  • 8 Bi jedna velika radost u tom gradu.

  • 9 A, veći se u gradu nalažaše jedan čovjek imenom Šimun koji obavljaše posao čarobnjaka i držao u začaranosti pučanstvo Samarije. On se držao nekim važnim

  • 10 i svi prionuše k njemu, od najmanjeg do najvećeg. »Taj čovjek, pričalo se, je Sila Božja, ona koju se naziva Velika. «

  • 11 Ako su prianjali tako k njemu, to je zato što ih držaše opčarane svojim čarkama.

  • 12 Ali, vjerujući u Filipa koji im najavljivaše dobru vijest o *vladavini Božjoj i o *imenu Isusa Krista, oni primaše krštenje, ljudi i žene.

  • 13 Šimun sam postade vjerujući, on primi krštenje i ne napusti više Filipa. Gledajući velike znakove i čuda koja su se dogodila, on je taj, naime, koji bijaše opčaran.

  • 14 Saznavši da Samarija bijaše primila riječ Božju *apostoli koji bijahu u Jeruzalemu poslaše onamo Petra i Ivana.

  • 15 Kad su stigli, ovi posljednji moljaše za Samarićane da bi primili Sveti Duh.

  • 16 Naime, Duh još ne bijaše pao na nikog od njih; oni samo bijahu primili krštenje u ime Gospodina Isusa.

  • 17 Petar i Ivan stadoše dakle *polagati ruke i Samarićani primiše Sveti Duh.

18 Ali Šimun, kad vidje da Sveti Duh bijaše dan polaganjem ruku apostolskih, njima ponudi novac.

  • 19 » Dodijelite meni, reče im on, također tu moći, da oni kojima bih ja položio ruke prime Sveti Duh. «

  • 20 Ali, Petar mu uzvrati: » Propao tvoj novac, i ti s njim, što povjerova da mogaše kupiti, novcem, besplatni dar Božji.

  • 21 Nema za tebe ni dijela ni baštine u onom što se ovdje događa, jer tvoje *srce nije pravo pred Bogom.

  • 22 Pokaj se dakle zbog svoje opakosti, i moli Gospodina: misao koja ti je došla u srce bit će ti možda oproštena.

  • 23 Ja vidim, naime, da si ti u gorčini žuči i u svezama nepravednosti. «

  • 24 A Šimun odgovori: » Molite i vi isto Gospodina u moju korist, da me ni stigne ništa od onog što ste rekli. «

  • 25 Petar i Ivan, nakon što su svjedočili i oglasili riječ Gospodinovu, vratiše se tada u Jeruzalem; oni najavljivaše dobru vijest u brojnim selima *Samarićana.

Filip i etiopski eunuh

  • 26 Anđeo Gospodov[498] obrati se Filipu: » Ti ćeš ići prema Jugu[499], reče mu od, na cestu koja silazi od Jeruzalema do Gaze; ona je pusta. «

  • 27 I Filip pođe bez zadržavanja. A jedan etiopski eunuh[500], visoki službenik Kandase, kraljice[501] Etiopije i glavni upravitelj njene riznice, koji bijaše otišao u Jeruzalem na hodočašće,

  • 28 vraćao se kući; sjedio u svojim kolima, čitaše *proroka Izaiju.

  • 29 Duh reče Filipu: » Pođi naprijed i pridruži se onim kolima. «

  • 30 Filip pojuri, ču eunuha koji čitaše proroka[502] Izaiju i reče mu: » Razumiješ li ti uistinu to što čitaš?

  • 31 A kako bih to mogao, odgovori on, ako nemam vodiča? « I on pozva Filipa popeti se i sjesti kod njega.

  • 32 A, evo i odlomka :Pisma kojeg je on čitao:

Kao jedna ovca koju vode na

klanje,

kao janje zanijemjelo pred onim

koji

ga striže,

tako ni on ne otvara usta.

  • 33 Ponižavanjem njegovim

zaključeno

mu je suđenje.

Njegovo pokoljenje, tko će ga

opisat i?

Jer, uzet je sa zemlje život njegov.

  • 34 Obraćajući se Filipu, eunuh mu reče: » Molim te, o kome prorok govori tako? O sebi samom ili o nekome drugom? «

  • 35 Filip tad otvori usta, i, polazeći od tog teksta, on mu objavi dobru vijest o Isusu.

  • 36 Produžavajući svoj put, oni dođoše do jedne vode i eunuh reče:

  • 37 » Evo vode. Što nas sprječava da ja primim krštenje[503]? «

  • 38 On dade zapovijed da se zaustave kola njegova; obojica siđoše u vodu, Filip i eunuh, a Filip ga pokrsti.

  • 39 Kad iziđoše iz vode, Duh Gospodinov odnese Filipa, i eunuh ga nikad više ne vidje, veći radosno nastavi svoj put.

  • 40 Glede Filipa, on se nađe u Azotu[504] i najavljivaše dobru vijest u svim gradovima kojima prolažaše sve do svog dolaska u Cezareju.

Saul obuzet Gospodinom Isusom

  • ’’’9’’’ 1 Saul, ne žudeći drugo do prijetnje i ubojstva protiv učenika[505] Gospodinovih, ode

  • 2 iskati u *velikog svećenika pisma za sinagoge iz Damaska? Ako li nađe ondje sljedbenike Puta[506] ljude ili žene, da ih dovede, svezane, u Jeruzalem.

  • 3 Nastavljajući svoj put, on se približavaše Damasku kad, iznenada, jedna svjetlost došla s neba ovi ga svojim sjajem.

  • 4 Padajući na zemlju, on začu glas koji mu govoraše: » Saule, Saule, zašto me proganjaš[507]?

  • 5 Tko si ti, Gospodine? upita on. Ja sam Isus , ja sam taj koga ti proganjaš.

  • 6 Ali, digni se, uđi u ovaj grad, i reći će ti se što trebaš činiti. «

  • 7 Njegovi suputnici se bijahu zaustavili zanijemjeli od zaprepaštenja: oni slušaše glas, ali ne vidješe nikog.

  • 8 Saul se diže sa zemlje, ali, iako imaše otvorene oči, on više ne vidješe ništa i njegovi ga pratitelji držeći za ruku uvedoše u Damask

  • 9 gdje on ostade lišen vida tijekom tri dana, a da ništa nije ni jeo ni pio.

  • 10 Bijaše u Damasku jedan učenik zvan Ananija; Gospod ga pozva u njegovom viđenju: » Ananija! Evo me, Gospodine, odgovori on! «

  • 11 Gospodin preuze: » Ti ćeš izići na ulicu zvanu Ravna i potražiti, u kući Judinoj, jednog čovjeka zvanog Saul iz Tarse; on je ondje u molitvi

  • 12 i upravo vidi[508] jednog čovjeka imenom Ananija ulaziti i njemu *položiti ruke za povratiti mu vid. «

  • 13 Ananija odgovori: » Gospodine, ja sam čuo ljude govoriti o tom čovjeku i reći samo zlo što je počinio tvojim svetima[509] u Jeruzalemu.

  • 14 A ovdje on raspolaže punim ovlaštenjima primljenim od velikih svećenika za svezati u lance sve one koji zazivaju tvoje *ime. « Ali, Gospodin mu reče:

  • 15 » Idi, jer, taj je čovjek jedno oruđe koje sam ja izabrao za odgovoriti mojim imenom pred narodima pogana, kraljevima i Izraelitima.

  • 16 Ja ću njemu sam pokazati, naime, sve što mu treba pretrpjeti za moje ime. «

  • 17 Ananija pođe, uđe u kuću, položi mu ruke i kaza: » Saule, brate moj, Gospodin je taj koji me je poslao to je Isus, koji ti se prikazao na cesti kojom si išao, da bi ti pronašao ponovo vid i da bi bio ispunjen Svetim Duhom. «

  • 18 Neke vrste opni padoše mu odmah s očiju i on nanovo zadobi vid. On tad primi krštenje

  • 19 i kad bi objedovao, on povrati snage.

Saul počinje propovijedati Krista

On provede nekoliko dana s učenicima[510]iz Damaska,

  • 20 i bez sustezanja, on proglašavaše po *sinagogama da je Isus Sin Božji.

  • 21 Svi oni koji ga očekivaše ostajaše zaprepašteni i govoraše: » Nije li on taj koji je, u Jeruzalemu, proganjao sve one koji zazivahu to *ime? I ne bijaše li došao, samo zbog toga da ih vezane u lance odvede *velikim svećenicima? «

  • 22 Ali, Saul se sve više potvrđivaše i zbunjivaše židovske stanovnike Damaska dokazujući da Isus zaista bijaše *Spasitelj.

  • 23 Bijaše proteklo jedno prilično dugo vrijeme, kad se Židovi složiše da ga ubiju.

  • 24 Saul doznade za njihovu urotu. Išli su dotle da su čuvali vrata grada, dan i noć, da bi ga mogli ubiti.

  • 25 Ali, jedne noći, njegovi učenici[511] ga uzeše i spustiše niz zid u jednoj korpi.

 

Saul u Jeruzalemu

  • 26 Stigavši Jeruzalem, Saul pokuša pridružiti se učenicima; ali, svi ga se plašaše, ne vjerujući da je on zaista učenik.

  • 27 Barnabas ga tada uze sa sobom, uvede ga kod *apostola i ispriča im kako on, na putu, bijaše vidio Gospodina koji mu bijaše govorio i, kako u Damasku, on se bijaše sa sigurnošću izražavao o imenu Isusovom.

  • 28 Otada Saul dolažaše i odlažaše s njima u Jeruzalem očitujući se o imenu Gospodinovom.

  • 29 On se sastajaše s Helenistima[512] i raspravljaše s njima; ali, oni tražaše kako ga usmrtiti.

  • 30 Braća, budući to doznala, odvedoše ga iz Cezareje i dadoše odvesti u Tarz.

  • 31 Crkva[513], na svem širu Judeje, Galileje i *Samarije, življaše dakle u miru, podizaše se i hodiše u strahu Gospodinovom i, milošću potpori Duha Svetog, ona narastaše.

 

Petar u Lidi, Enejino ozdravljenje

  • 32 A, dogodi se da Petar, koji se neprestano premještaše, siđe također kod svetih[514] koji stanovaše u Lidi.

  • 33 On ondje nađe jednog čovjeka imenom Eneja, opruženog na nosiljci otprije osam godina; bijaše on uzet.

  • 34 Petar mu reče: » Eneja, Isus Krist te iscjeljuje. Ustani i pospremi sam svoj ležaj! « I on se smjesta diže.

  • 35 Budući to vidjeli, sve pučanstvo Lide i ravnice Saron okrenu se prema Gospodinu.

 

Petar u Jopi, Tabita povraćena u život

  • 36 Bijaše u Jopi jedna žena koja bijaše *Učenik; ona se zvaše Tabita, što se prevodi s Dorkas[515]. Ona bijaše bogata dobrim djelima i milostinjama koje dijeliše.

  • 37 A, u one dane, ona oboli i umrije. Nakon što je su ju okupali, izložiše ju u gornjoj sobi[516].

  • 38 Kako je Lida blizu Jope[517], *učenici bijahu saznali da Petar bijaše ondje i oni poslaše dvojicu ljudi zaduženih ovim pozivom: » Pridruži nam se neodložno. «

  • 39 Petar smjesta pođe s njima. Kad bi stigao, popeše ga u gornju sobu, a sve udovice bijahu pred njim i plakaše pokazujući mu tunike i ogrtače koje činjaše Dorkas kad im bijaše drugarica.

  • 40 Petar dade izvesti sav svijet i, padajući na koljena, on moljaše, potom, okrećući se k tijelu, on reče: » Tabita, ustani. « Ona otvori oči, i, pri pogledu na Petra, ona ustade i sjedne.

  • 41 On joj dadne ruku, podiže ju i, pozivajući svete i udovice, on im nju predstavi živu.

  • 42 Sva Jopeja to saznade, i mnogi povjerovaše u Gospodina.

  • 43 Petar ostade prilično dugo vremena u Jopeji, kod jednog stanovitog Šimuna koji bijaše kožar.

 

Kornelijevo viđenje u Cezareji

  • ’’’10’’’ 1 Bijaše u Cezareji jedan čovjek imenom Kornelije, centurion u kohorti[518] zvanoj "Italska".

  • 2 U pobožnosti i strahu prema Bogu, koje sva njegova kuća[519] dijeliše, on obasipaše darovima puk židovski, i zazivaše Boga u svako doba.

  • 3 Jednog dana, oko tri sata poslije podne, on razgovijetno vidje u viđenju jednog *anđela Božjeg ulaziti kod sebe i obratiti mu se: » Kornelije! «

  • 4 Kornelije uprije pogled u njega, i, obuzet strahom, on odgovori: » Što je, Gospodine? « Tvoje molitve i tvoja darežljivost su se podigle u spomen pred Bogom.

  • 5 A sada, pošalji ljude u Jopeju da dovedu stanovitog Šimuna kojem su predjenuli ime u Petar.

  • 6 On je gost jednog drugog Šimuna, kožara, koji stanuje u kući na obali mora. «

  • 7 Čim anđeo koji mu upravo govoraše bi nestao, Kornelije pozva dvojicu ljudi iz svoje kuće kao i jednog vojnika velike pobožnosti, otprije dugo vremena pod njegovim zapovjedništvom,

  • 8 i dade im sva potrebna obavještenja i posla ih u Jopeju.

Petrovo viđenje u Jopeji

  • 9 Sutradan, dok iđaše svojim putem, oni se približiše gradu, Petar bijaše uzišao na terasu kuće za moliti; bijaše blizu podneva.

  • 10 Ali, osjeti glad i htjede jesti. Pripraviše mu objed kad ga zahvati jedan zanos.

  • 11 On osmotri otvoreno *nebo : otud je silazio jedan neopisivi predmet, jedna vrsta ogromnog jedra, koje, s četiri točke, smjesti se na zemlju.

  • 12 I, unutra, bijahu sve četveronožne životinje i sve one koje gmižu zemljom, i one koje lete nebom.

  • 13 Jedan glas mu se obrati: » Hajde, Petre! Kolji i jedi.

  • 14 Nikad, Gospodine, odgovori Petar. Jer, u svom životu ja nikad nisam jeo ništa prljavo ni *nečisto[520].

  • 15 A ponovo mu se obrati jedan glas, po drugi put: » Ono što je Bog učinio *čistim, ti nećeš proglasiti nečistim! «

  • 16 To ponovi tri puta i predmet smjesta bi podignut u nebo.

  • 17 Petar uzaludno pokušavaše objasniti sam sebi značenje tog viđenja koje je upravo imao, kad upravo tad, izaslanici koje Kornelije bijaše poslao, stadoše pred vrata.

  • 18 Oni stadoše vikati da bi se uvjerili da li Šimun zvani Petar bijaše gostom te kuće.

  • 19 Petar bijaše još uvijek zauzet svojim viđenjem, ali, Duh mu kaza: » Evo dvojice ljudi koji te traže.

  • 20 Dakle, odmah siđi i uputi se s njima bez ikakva predumišljaja: jer ja sam ih poslao. «

  • 21 Petar siđe pridružiti se tim ljudima. » Evo me, reče im on. Ja sam onaj kojeg tražite. Što je razlog vaše posjete? «

  • 22 Oni odgovoriše: » Centurion Kornelije, čovjek pravedan, koji se boji Boga, i čiji je ugled dobar među cijelim pučanstvom židovskim. Jedan sveti *anđeo njemu je otkrio da te treba dovesti u svoju kuću za saslušati tvoje izlaganje događaja. «

  • 23 Petar ih dade uvesti i ponudi im gostoprimstvo. Sutradan, on pođe s njima praćen nekolicinom braće iz Jopeje.

  • 24 A prekosutradan, on stiže u Cezareju. Kornelije, sa svoje strane, koji ih očekivaše, bijaše sazvao svoju rodbinu i svoje bliske prijatelje.

  • 25 U času kad Petar stiže, Kornelije mu iziđe u susret i pade k nogama njegovim da mu iskaže štovanje.

  • 26 » Digni se! « reče mu Petar i pomože mu ustati. » I ja također, nisam drugo do jedan čovjek. «

  • 27 I, sve razgovarajući s njim, on uđe. Otkrivajući tada jednu brojnu nazočnost,

  • 28 on izjavi: »Kao što to znate, za jednog *Židova je zločin imati redovite odnose ili čak običan dodir s jednim strancem. Ali, meni, Bog je upravo dao razumjeti da ne bi trebalo proglašavati nečistim ili zaprljanim ni jednog čovjeka.

  • 29 Evo zašto sam ja bez ikakva oglušivanja došao kad si me ti dao pozvati. Ali, sada bih ja volio znati zbog kojeg ste me razloga dali dovesti.

  • 30 A Kornelije odgovori: » Ima točno tri dana u ovom času, u tri sata poslije podne , ja bijah u molitvi u svojoj kući. Iznenadno, jedna osoba u sjajnoj odjeći stade pred mene

  • 31 i reče mi: tvoja molitva je našla prijem, Kornelije, i spomen na tvoju darežljivost je predstavljen Bogu.

  • 32 Pošalji dakle nekog u Jopeju za pozvati Šimuna kojem se nadjenuli ime Petar da dođe ovamo. On je gost u kući Šimun kožara, na obali mora.

  • 33 Smjesta, ja sam te dakle poslao potražiti i ti si bio dovoljno ljubazan da nam se pridružiš. Sada, evo nas pred tobom za slušati sve što te je Gospodin zadužio nama kazati. «

Petar uzima riječ kod Kornelija

  • 34 Tad Petar otvori usta i reče: » Ja sam shvatio da je Bog nepristran,

  • 35 i da sav narod, tko god ga se boji i primjenjuje pravdu nalazi prijam kod njega.

  • 36 Njegova poruka, on ju je poslao Izraelitima: dobru vijest o miru po Isusu Kristu, njemu koji je Gospodin svim ljudima. «

  • 37 » Vi to znate. Događaj je osvojio svu Judeju; počeo je u Galileji, nakon krštenja koje je proglašavao Ivan;

  • 38 taj Isus potekao iz Nazareta, vi znate kako je Bog njemu povjerio *pomazanje Svetim Duhom i moći; on je prošao svuda kao dobročinitelj, on iscjeljivaše sve one koje *Davao pokorio, jer Bog bijaše s njim.

  • 39 » A mi drugi smo svjedoci njegovog djela na području *Židova kao i u Jeruzalemu. Njega, kojeg su ubili vješajući ga o drvo,

  • 40 Bog ga je uskrsnuo treći dan, i dao mu iskazati svoju nazočnost,

  • 41 ne u narodu općenito, veći svjedocima imenovanim od Boga, nama koji smo jeli s njim i pili s njim poslije uskrsnuća iz mrtvih.

  • 42 Najzad, on nam je propisao proglašavati narodu i donositi ovo svjedočenje: on je taj kojeg je Bog označio kao suca živima i mrtvima;

  • 43 njemu svi *proroci daju slijedeće svjedočenje: oprost od grijeha odobren je po njegovom Imenu[521] onome koji položi svoju vjeru u njega. «

 

Sveti Duh dolazi na pogane

  • 44 Petar izlagaše još ove događaje kad Sveti Duh pade na sve one koji bijahu slušali Riječ.

  • 45 To izazva zaprepaštenost među vjerujućim *obrezanicima koji bijahu pratili Petra: Tako, sve do na *poganske narode, dar Svetog Duha bi sada prosut!

  • 46 Oni slušaše te ljude, naime, govoriti jezike i slaviti veličinu Božju. Petar tada preuze riječ:

  • 47 » Da li bi netko mogao spriječiti krstiti vodom ove ljudi koji, sve kao i mi, primili su Duh Sveti? «

  • 48 On dade zapovijed da ih se pokrsti u *ime Isusa Krista i oni mu zaiskaše tada da ostane još nekoliko dana

 

U Jeruzalemu Petar opravdava svoje ponašanje

  • ’’’11’’’ 1 *Apostoli i braća smještena u Judeji bijahu čula govoriti da *poganski narodi, sa svoje strane, dolaze primati riječ Božju.

  • 2 Kad se Petar ponovo uspne u Jeruzalem, obrezanici[522] imadoše raspravu s njim:

  • 3 » Ti si ušao, govoraše oni, kod *neobrezanih općenito poznatih i jeo si s njima[523]!

  • 4 Tada Petar preuze stvar od početka i izloži im ju točku po točku:

5 » Kako se ja nalazih u gradu Jopeji i moljah, vidjeh u zanosu ovo viđenje: s neba silažaše jedan neopisivi predmet, jedna vrsta bezmjernog jedra koje, na četiri točke, spusti se s neba, i stiže sve do mene.

  • 6 Pogleda uprtom u to, ja to ispitivah i vidjeh četveronošce zemaljske, divlje životinje, one koje pužu i one koje lete nebom.

  • 7 Potom začuh jedan glas kako mi govori: Hajde, Petre! Ubijaj i jedi.

  • 8 Ja tada rekoh: nikad Gospodine. Jer, u svom životu ništa uprljano i nečisto nije ušlo u moja usta.

  • 9 Drugi put glas preuze iz neba: Ono što je Bog učinio *čistim, ti, zar ćeš proglasiti nečistim!

  • 10 To ponovi tri puta, potom sve bi ponovo uzdignuto u nebo.

  • 11 I evo kako u istom času tri se čovjeka pojaviše u kući gdje mi bijasmo[524]; oni mi bijahu poslani iz Cezareje!

  • 12 Duh mi reče da odem s njima bez ikakve bojazni. Šestero ove braće me doprati. I mi smo ušli u kuću čovjeka koji je u pitanju.

  • 13 On nam je ispričao kako bijaše vidio *anđela predstaviti se u svojoj kući i njemu reći: Pošalji nekog u Jopeju da dovede Šimuna kojem je nadjenuto ime Petar.

  • 14 On izložit će pred tobom događaje koji će donijeti spasenje tebi i svoj tvojoj kući.

  • 15 Jedva da ja bih uzeo riječ kad Sveti Duh pade na njih kao što to bijaše činio nama u početku.

  • 16 Ja sam se tada sjetio ove izjave o Gospodinu: Ivan, kazao je on, davaše krštenje vodom, ali vi, ćete primiti krštenje u Svetom Duhu.

  • 17 Ako je Bog tim ljudima dao isti besplatni dar kao i nama drugima da bi vjerovali u Gospodina Isusa Krista, da li bih ja bio netko tko bi mogao spriječiti Boga tako postupiti? «

  • 18 Na te riječi slušatelji nađoše svoj mir i proslaviše Boga: » Evo, Bog je također dao poganskim narodima obraćenje koje vodi *Životu!«

U Antiohiji osnovana jedna crkva

  • 19 Međutim, oni koje bijaše raspršila nadošla nevolja u svezi sa Stjepanom bijahu prošli sve do Fenicije, Cipra i Antiohije, a da nisu nikom drugom oglašavali Riječ osim *Židovima.

  • 20 Stanoviti između njih ipak, podrijetlom s Cipra i iz Cirene, kad su stigli u Antiohiju[525], uputiše također Grcima dobru vijest o Gospodinu Isusu.

  • 21 Gospodin im pružaše potporu, tako da broj onih koji se obraćaše Gospodinu, postajući vjerujući, bi velik.

  • 22 Novost o tom događanju stiže do ušiju crkve koja bijaše u Jeruzalemu, pa oni izaslaše Barnabasa u Antiohiju.

  • 23 Kad on na mjestu vidje milost Božju djelovati, obuze ga radost i on pobudi sve njih ostati do dna srca privrgnuti Gospodinu.

  • 24 Bijaše to, naime, jedan čovjek prav, ispunjen Svetim Duhom i vjerom. Jedno zamašno mnoštvo se tako prikloni Gospodinu.

  • 25 Barnabas tada pođe u Tars za potražiti Saula[526],

  • 26 nađe ga i dovede u Antiohiju. Oni, provedoše cijelu jednu godinu radeći zajedno u toj crkvi i poučavajući jedno zamašno mnoštvo. I to bi u Antiohiji da, po prvi put, ime "kršćanin" bi dano *učenicima.

Jedna gesta ispomoći

  • 27 U one dane, *proroci siđoše iz Jeruzalema u Antiohiju.

  • 28 Jedan od njih, zvani Agabus, dade tada na znanje, prosvijetljen Svetim Duhom da će jedna velika glad zavladati u cijelom svijetu on se, naime dogodi pod Klaudijem[527].

  • 29 Učenici tada odlučiše poslati, prema raspoloživim izvorima svakog od njih, jedan prilog za upotrebu braći koja stanuju u Judeji.

  • 30 To bi učinjeno. Pošiljka, upućena *starješinama, bi povjerena u ruke Barnabasu i Saulu.

Jakov pogubljen; Petar uhićen i izručen

  • ’’’12’’’ 1 U to vrijeme kralj Herod[528] poduze zlostavljati stanoviti broj crkava.

  • 2 On mačem pogubi Jakova, brata Ivanova.

  • 3 I, kad bi ustanovio zadovoljstvo Židova, on poče sprovoditi jedno novo uhićenje, ono Petrovo bijaše to u dane *beskvasnih kruhova.

  • 4 Budući ga uhitio, on ga stavi u zatvor i povjeri straži od četiri odreda od po četiri vojnika; naumivši izvesti ga pred narod nakon blagdana *Pashe.

  • 5 Petar, dakle, bijaše u zatvoru, ali gorljiva molitva crkve za njega uzlažaše neprestano k Bogu.

  • 6 Herod ga htjede predvesti. Te noći, Petar spavaše između dvojice vojnika, držan u dva lanca, a stražari bijahu na straži pred vratima.

  • 7 Ali, najednom, anđeo Gospodinov[529] pojavi se i prostorija bi preplavljena svjetlošću. Anđeo probudi Petra udarajući ga u rebro: » Digni se, brzo! reče mu on. « Lanci se otkačiše s ruku Petrovih.

  • 8 A anđeo nastavi: » Opaši se i zaveži sandale! « Ovaj to učini. Anđeo dodade: » Odjeni svoj ogrtač i slijedi me! «

  • 9 Petar iziđe za njim; on ne bijaše svjestan da posredovanje anđelovo bijaše stvarno, već vjerovaše da ima jedno viđenje.

  • 10 Oni tako prođoše prvo stražarsko mjesto, potom drugo, i stigoše do željeznih vrata koja vođaše prema gradu: ona se sama otvoriše pred njima. Kad bijahu napolju, oni odoše do kraja ulice i najednom anđeo napusti Petra

  • 11 koji tad povrati svoj duh: » Ovog puta, reče on: istina je da je Gospodin poslao svog anđela koji mi je dao izmaknuti rukama Herodovim i svem očekivanju puka *Židova. «

  • 12 On utvrdi gdje se nalazi i stiže kući Marijinoj, majke Ivana prozvanog Marko: bijaše ondje jedan prilično brojan zbor u molitvi.

  • 13 Kad on zalupa o krilo vrata, jedna mlada sluškinja, koja se zvala Rodeja, dođe odgovoriti.

  • 14 Ona prepozna Petrov glas i, odmah, radosna, ne otvori vrata, veći otrča najaviti da je Petar tu, pred vratima.

  • 15 » Ti si luda, rekoše joj oni. « Ali, ona ne popuštaše. » Tada, to je njegov anđeo[530], rekoše oni.«

  • 16 Petar međutim nastavi lupati. Oni najzad otvoriše: bijaše to on; oni ne dolažaše k sebi.

  • 17 Rukom, on im dade znak da ušute, ispriča im kako ga je Gospodin dao izvesti iz zatvora i zaključi: » Idite javiti Jakovu[531] i braći. « Potom on ode na put prema jednom drugom odredištu.

  • 18 U osvit dana, bijaše nemira među vojnicima: što se to moglo zbiti s Petrom?

  • 19 Herod ga dade tražiti, ali bez uspjeha, ne nađe ga. On dakle dade sprovesti ispitivanje stražara i dade zapovijed da ih dovedu. Potom on siđe iz Judeje u Cezareju, gdje provede neko vrijeme.

Smrt kralja Heroda Agripe

  • 20 * Herod imaše jednu uzbuđujuću parnicu s ljudima iz Tira i Sidona. Ovi se dogovoriše doći pred njega. S potporom Blastusa, kraljevskog komornika, koju si bijahu priskrbili, oni zamoliše jedno prijateljsko rješenje opskrbljivanje njihovog područja potjecaše, naime od onog kraljevskog.

  • 21 U dogovoreni dan, Herod, noseći svoju kraljevsku odjeću, bijaše zauzeo mjesto i izgovorio službenu besjedu,

  • 22 dok narod klicaše: » To je glas boga, a ne čovjeka!«

  • 23 Ali, iznenada, anđeo Gospodinov udari Heroda, jer nije iskazao Bogu slavu i, požderan od crva, on izdahnu[532].

  • 24 Riječ Božja, međutim, narastaše i umnažaše se.

  • 25 Što se tiče Barnabasa i Saula, oni ponovo pođoše kad su obavili službu svoju u korist Jeruzalema[533]; oni dovedoše sa sobom Ivana, zvanog Marko.

Barnabas i Saul su poslani u poslanstvo

  • ’’’13’’’ 1 Bijaše u Antiohiji[534], u mjesnoj crkvi, *proroka i ljudi zaduženih poučavanjem[535]: Barnabas, Šimun zvani Niger i Lucius Cirenac, Manahen drug iz djetinjstva *tetrarha[536] *Heroda, i Saul.

  • 2 Jednog dana kad su oni slavili misu Gospodovu i *postili, Duh Sveti reče: » Pričuvajte mi Barnabasa i Saula za djelo koje sam im ja namijenio. «

  • 3 Tada, nakon što su postili i molili, i *položili im ruke, oni ih otpustiše.

Barnabas i Saul na Cipru

  • 4 Tako poslani u poslanje po Duhu Svetom, Barnaba i Saul siđoše u Seleuciju[537], otkuda odjedriše prema Cipru.

  • 5 Kad su stigli u Salaminu, oni najavljivaše riječ Božju u *sinagogama židovskim. Bijaše tu također Ivan[538], pomoćnik njihov.

  • 6 Nakon što su prošli čitav otok sve do Pafosa, oni ondje susretoše jednog čarobnjaka, nazoviproroka: bijaše to jedan Židov, imenom Bar-Isus, koji pripadaše pratnji namjesnika Sergija Pavla[539], umna čovjeka. On pozva Barnabasa i Saula i izrazi im želju čuti riječ Božju.

  • 8 Ali, Elimas, čarobnjak jer, tako se prevodi njegovo ime suprotstavi se njima i tražaše odvratiti od vjere namjesnika.

  • 9 Tada Saul, ili radije Pavao[540], ispunjen Svetim Duhom, upre svoj pogled u njega

  • 10 i kaza mu: » Ti, koji si pun lukavštine i spletki, sin *đavolov, zakleti neprijatelj pravednosti, nećeš li prestati kvariti pravednost putova Gospodinovih?

  • 11 Evo, uostalom, ruka je Gospodinova na tebi: bit ćeš slijep, i, sve do nove zapovijedi, nećeš vidjeti sunca. « Istog časa, tama i tmine ga osvojiše, i on se vrtješe u krugu tražeći jednog vodiča.

  • 12 Kad vidje što se dogodilo, namjesnik postade vjernik; jer, nauk Gospodov ga bijaše živo dojmio.

Pavlovo propovijedanje u Antiohiji pizidskoj

  • 13 Pavao i njegovi drugovi ukrcaše se u Pafosu i stigoše do Perge u Pamfiliji[541]. A Ivan se odvoji od njih za vratiti se u Jeruzalem.

  • 14 Što se tiče njih, napuštajući Pergu, oni nastaviše svoj put i stigoše u Antiohiju pizidijsku. U dan *šabata, oni uđoše u *sinagogu i sjedoše.

  • 15 Nakon čitanja Zakona i Proroka[542], poglavari sinagoge im dadoše reći: » Braćo, ako imate koju riječ nagovaranja uputiti narodu, uzmite riječ! «

  • 16 Pavao se tada diže, načini znak rukom i reče: » Izraeliti, i vi koji se bojite Boga[543], slušajte me.

  • 17 Bog našeg naroda izraelskog izabrao je naše oce. On je dao narasti puku tijekom njegovog boravka u Egiptu; potom, snagom ruke, on ih je izveo;

  • 18 tijekom 40 godina otprilike, on ih je hranio[544] u pustinji;

  • 19 potom, nakon što je istrijebio sedam naroda u Kanaanu, on im je razdijelio njihovo područje baštinu:

  • 20 sve to trajalo je otprilike 450 godina. Nakon toga, on im je dao suce sve do *proroka Samuela.

  • 21 Tad su oni zaiskali jednog kralja i Bog im je dao Saula, sina Kiševa, člana plemena Benjaminova, koji vladaše 40 godina.

  • 22 Nakon što ga je smijenio, Bog im podiže Davida kao kralja. Njemu je on posvjedočio: Ja sam našao Davida, sina Jeseova, čovjeka prema mom srcu, koji će ispuniti sve moje zahtjeve.

  • 23 Iz njegovog potomstva Bog, prema obećanju svom, izveo je Isusa, spasitelja Izraelova.

  • 24 Prethodeći njegovom dolasku, Ivan[545] bijaše veći proglasio krštene obraćenja za sav puk Izraelov

  • 25 i, tada da završi svoju besjedu, on govoraše: Što mislite vi tko sam ja? To nisam ja[546]! Veći evo kako dolazi poslije mene netko kome ja nisam dostojan razvezati sandale.

  • 26 » Braćo, bilo da ste od rase Abrahamove ili od onih koji se boje Boga, nama[547] je ta riječ o spasenju bila poslana.

  • 27 Pučanstvo Jeruzalema i njegovi poglavari podcijenili su Isusa; i, osuđujući ga, oni su ispunili riječ *proroka koja se čita svakog šabata.

  • 28 Ne našavši nikakav razlog za pogubiti ga, oni su moliti Pilata da ga usmrti

  • 29 i, kad se ispunilo sve što je bilo pisano za njega, oni su ga skinuli s drveta i položili u jedan grob.

  • 30 Ali, Bog ga je uskrsnuo iz mrtvih

  • 31 i on se pojavljivao tijekom više dana onima koji bijahu uzišli s njim iz Galileje u Jeruzalem, onima koji su sada svjedoci pred narodom.

  • 32 » Mi također, oglašavamo tu dobru vijest: obećanje dano očevima,

  • 33 Bog ju je potpuno ispunio glede nas, njihove djece, kad je uskrsnuo Isusa, kao što je pisano u drugom psalmu:

Ti si moj sin,

Ja, danas, tebe porodih.

  • 34 Da ga je Bog uskrsnuo iz mrtvih, bez mogućeg povratka raspadanju, to je ovim on izjavio:

Ja ću vama dati svece,

istinske zbiljnosti Davidove.

  • 35 Zato je on rekao u jednom drugom odlomku:

Ti nećeš pustiti svog Sveca upoznati

raspadanje.

  • 36 A David, nakon što je u svoje vrijeme služio naumu Božjem, usnuo je, bio stavljen pokraj otaca svojih i upoznao raspadanje.

  • 37 Ali, onaj kojeg Bog je uskrsnuo nije upoznao raspadanje.

  • 38 Znajte ovo dakle, Braćo, to je milošću njegovom što vama dolazi najava oprosta od grijeha, i ova potvrda koju vi niste mogli pronaći u *zakonu Mojsijevom,

  • 39 u njemu je potpuno dodijeljena svakom čovjeku koji vjeruje.

  • 40 » Pazite dobro da budete pažljivi spram ove riječi *proročke:

  • 41 Pogledajte se osorni,

zaprepastite se i nestanite!

Ja ću, naime, za vas živih

izvršiti jedno djelo,

jedno djelo u koje vi ne biste

povjerovali da vam ga tko

ispriča. «

  • 42 Po njihovom izlasku, uporno su molili Pavla i Barnabasa da ponovo pričaju o istom predmetu slijedećeg šabata.

  • 43 Kad se sabor bi rastao, jedan dobar broj članova *Židova i prozelita obožavatelja[548] praćaše Pavla i Barnabasa koji, za svog sastanka s njima, njih pokrenuše ostati privrženi milosti Božjoj.

Pavao i Barnabas se okreću prema poganima

  • 44 Kad dođe *šabat, gotovo cijeli grad se sakupio za slušati riječ Gospodinovu.

  • 45 Pri pogledu na to mnoštvo, Židovi biše obuzeti gnjevom i oni suprotstaviše uvrjede riječima Pavlovim.

  • 46 Pavao i Barnabas imaše tada smjelosti izjaviti: » Najprije bi vama trebala biti upućena riječ! Budući da ju vi odbijate i da sami sebe činite nedostojnima vječnog *života, tada ćemo se mi okrenuti k *poganima.

  • 47 Jer, takva je zapovijed koju držimo od Gospodina:

Ja sam te postavio svjetlom

narodima,

da doneseš spasenje

krajevima zemaljskim. «

  • 48 Na te riječi, pogani, svi u radosti, slaviše riječ Gospodinovu i svi oni koji se nađoše dosuđeni vječnom životu postadoše vjerujući.

  • 49 Riječ Gospodinova osvoji cijelu pokrajinu.

  • 50 Ali, Židovi pokrenuše nemire među ženama visokog položaja koje obožavaše Boga, kao i među odličnicima u gradu; oni izazvaše jedan progon protiv Pavla i Barnabasa i otjeraše ih sa svog područja.

  • 51 Ovi, budući protiv njih otresli prašinu sa svojih nogu[549], dođoše u Ikonijum;

  • 52 što se tiče *učenika, oni ostadoše puni radosti i Duha Svetog.

Pavao i Barnabas u Ikonijumu

’’’14’’’ 1 U Ikonijumu dogodi se ista stvar: Pavao i Barnabas nađoše se u židovskoj *sinagogi, i govoraše na takav način da Židovi i Grci[550]u velikom broju postadoše vjerujući.

  • 2 Ali, oni Židovi, koji se ne pustiše uvjeriti, probudiše u pogana duh zlohotnosti protiv braće.

  • 3 Pavao i Barnabas ipak, ne produžiše manje svoj boravak jedno stanovito vrijeme: njihova sigurnost se oslanjaše na Gospodinu koji posvjedoči riječ svojom milošću dajući im izvoditi *znakove i čuda po njihovim rukama.

  • 4 Pučanstvo grada se podijeli, jedni bijahu za Židove, drugi za *apostole.

  • 5 Pogani i Židovi sa svojim poglavarima odlučiše prikloniti nasilju i kamenovati apostole;

  • 6 svjesni situacije, oni potražiše utočište u gradovima Likaonije,

Listre, Derbe i okoliša.

  • 7 Ondje oni također najavljivaše dobru vijest.

  • Izlječenje jednog bogalja u Listri

    • 8 Nalaziše se u Listri jedan čovjek koji ne mogaše stajati na svojim nogama; on bijaše bogalja od rođenja, nikada on nije hodao.

    • 9 Jednog dana, dok je slušao Pavla govoriti, onaj upre pogled u njega i, videći da ima vjeru za biti spašen,

    • 10 on reče jednim snažnim glasom: » Digni se, ravno na svoje noge!« Čovjek poskoči: on hodaše.

    • 11 Vidjevši što je Pavao upravo učinio, glasovi se podigoše iz mnoštva, govoreći likaonijski: » Bogovi su poprimili izgled ljudski i sišli k nama. «

    • 12 Oni nazvaše Barnabasa "Zeus", a Pavla "Hermes[551]", jer ovaj bijaše glasnogovornik.

    • 13 *Svećenik Zeusa izvan zidina[552] dade dovesti bikove i donijeti krune k vratima gradskim; u sprezi s mnoštvom, on htijaše prinijeti jednu *žrtvu.

    • 14 Na tu vijest, *apostoli Barnabas i Pavao rastrgaše svoje ogrtače[553] i baciše se prema mnoštvu vičući:

    • 15 » Oj! što vi to činite? govoraše oni. Mi smo također ljudi, isti kao i vi! Dobra vijest koju smo vam najavili, to je da napustite te gluposti i okrenete se k Bogu živom koji je stvorio nebo, zemlju, more i sve što se ondje nalazi.

    • 16 U pokoljenjima do sada proteklim on je pustio sve narode slijediti njihove putove,

    • 17 ne propuštajući, ipak, svjedočiti im svoje dobročinstvo, budući da vam je poslao s *neba kiše i plodna doba, ispunjavajući vaša *srca hranom i zadovoljštinama. «

    • 18 Te riječi jedna umiriše mnoštvo, odvraćajući ga tako prinijeti im jednu žrtvu.

    • 19 Iz Antiohije i Ikonijuma dođoše tada *Židovi koji pridobiše svjetinu za svoje poglede. Kamenovaše Pavla, potom ga odvukoše izvan grada, ostavljajući ga umrijeti.

    • 20 Ali, kad se *učenici sakupiše oko njega, on se podiže i vrati u grad. Sutradan, s Barnabasom, on pođe u Derbe.

    Povratak Pavla i Barnabasa

    • 21 Nakon što su najavljivali dobru vijest u tom gradu i pridobili dosta velik broj učenika, oni ponovo prođoše kroz Listru, Ikonijum i Antiohiju.

    • 22 Oni tu učvršćivaše srca učenicima i pobudiše ih ustrajavati u vjeri: » Treba nam, govoraše oni, proći mnoge nevolje, za ući u *kraljevstvo Božje. «

    • 23 U svakoj crkvi oni im odrediše *starješine, obaviše molitve praćene *postovima i povjeriše ih Gospodinu u koga bijahu stavili svoju vjeru.

    • 24 Prolazeći tada Pizidiju, oni stigoše u Pamfiliju[554],

    • 25 najaviše Riječ u Pergi, potom siđoše u Ataliju.

    • 26 Otuda odjedriše oni prema Antiohiji, svojem polazištu, gdje bijahu predani na milost Božju djelu koje su upravo izvršili.

    • 27 Po svom dolasku, oni sazvaše crkvu i ispričaše sve što Bog bijaše ostvario s njima i naročito kako bijaše otvorio *poganima vrata vjere.

    • 28 I tada oni provedoše jedno stanovito vrijeme s *učenicima.

    Nesuglasica glede obrezanja

    • ’’’15’’’ 1 Izvjesni ljudi koji, htjedoše pridobiti braću, siđoše tada iz Judeje: » Ako se vi ne dadnete *obrezati prema propisu Mojsijevom; govoraše oni, vi ne možete biti spašeni. «

    • 2 Jedan sukob izrodi se otuda i prilično ozbiljne rasprave suprotstaviše Pavla i Barnabasa tim ljudima. Bi odlučeno da Pavao, Barnabas i nekoliko drugih uziđu u Jeruzalem pronaći *apostole i starješine glede tog spora.

    • 3 Crkva iz Antiohije opskrbi njihovo putovanje[555]. Prolazeći kroz Feniciju i *Samariju, oni ispričaše o obraćenju poganskih naroda i priskrbljivaše jednu veliku radost svoj braći.

    • 4 Stigavši u Jeruzalem, oni biše primljeni od crkve, apostola i starješina, i obavijestiše ih o svemu što Bog bijaše ostvario s njima.

    • 5 Vjernici potekli od *farizeja posredovaše tada za podržati da trebaše obrezivati pogane i propisati im paziti Mojsijev *zakon.

    Pitanje je raspravljeno u Jeruzalemu

    • 6 *Apostoli i starješine se sastadoše za ispitati tu stvar.

    • 7 Kako rasprava bijaše postala živa, Petar se umiješa za izjaviti: » Vi to znate, Braćo , jednim izborom od Boga da su, od prvih dana i kod vas, *poganski narodi čuli iz mojih usta riječ *Evanđelja i postali vjerujući.

    • 8 Bog, koji poznaje *srca, posvjedočio je njima, kad im je dao, kao i nama, Sveti Duh.

    • 9 Ne čineći ni najmanju razliku među njima i nama, vjerom je on *pročistio srca njihova.

    • 10 Otada, zašto izazivati Boga stavljajući na šiju *učenicima jedan *jaram koji ni naši očevi ni mi sami nismo bili sposobni nositi?

    • 11 Još jedanput, milošću Gospodina Isusa, mi vjerujemo, da smo bili spašeni, točno kao i oni! «

    • 12 Nastade tad jedna tišina u svem saboru, potom saslušaše Barnabasa i Pavla pričati sve *znakove koje Bog, po njihovom posredništvu, bijaše ispunio kod pogana.

    • 13 Kad oni završiše, Jakov[556] uze riječ: » Braćo , slušajte me!

    • 14 Šimun[557] nas je upravo podsjetio kako Bog, od početka, skrbljaše uzeti između poganskih naroda jedan puk k *imenu svom.

    • 15 Taj događaj, uostalom, slaže s riječima *proroka, budući da je pisano:

    • 16 Nakon toga, ja ću doći nanovo

    izgraditi srušenu kolibu

    Davidovu.

    Ruševine koje joj ostanu,

    ja ću njih podići nanovo,

    i postaviti ih nanovo uspravno.

    • 17 Otada ostatak ljudi tražit će

    Gospodina

    sa svim narodima koji nose

    moje ime[558].

    Evo, ono što kaže Gospodin, on

    ostvari tako svoje naume

    • 18 poznate oduvijek.

    • 19 Ja sam dakle mišljenja da se ne gomilaju prepreke pred onima od pogana koji se okreću k Bogu.

    • 20 Propišimo im jednostavno da se uzdržavaju od prljavštine idolatrije, od nećudorednosti, zagušenog mesa i od krvi[559].

    • 21 Veći pokoljenjima naime, Mojsije raspolaže propovjednicima u svakom gradu, budući da ga se čita[560] svakog *šabata u *sinagogama. «

    Publié dans Livres saints

    Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :
    Commenter cet article