Ekumenska Biblija - Poslovice Dio I. - Prijevod Tomislav Dretar

Publié le par Thomas Dretart

Poslovice



 

Biblija, ekumenski prijevod; preveo: Tomislav Dretar
Poslovice

 
 





Cilj knjige

1 1 Poslovice Solomonove, sina
Davidova, kralja Izraelova,
2 namijenjene upoznavanju mudrosti,
davanju odgoja

[1]irazumijevanja

odluka punih smisla,
3 stjecanju jednog prosvijećenog obra-
zovanja:
pravde, jednakosti, pravednosti

[2];

4 davanju razboritosti naivnima,
mladima, spoznaju i razabiranje;
5 - nek' mudar sluša i poveća svoje
iskustvo,
pametan čovjek, i on će steći umijeće
upravljanja -
6 namijenjenih davanju lako
shvatljivih poslovica i zagonetki,
besjedi mudraca i njihovih
zagonetki

[3].

7 Strah od GOSPODA

[4]je načelo

mudrost i podučavanje, samo se ludi
mogu sprdati s njima.

Opomene protiv loših dječaka

8 Sine moj, prihvati disciplinu koju ti
nameće tvoj otac
i ne zanemaruj poduke svoje majke;
9 jer to će biti za tvoju glavu jedna
krasna kruna,
ogrlice oko tvoga vrata.
10 Sine moj, ako te opaki dječaci hoće
povući, ne prihvaćaj to!
11 Ako oni kažu: » Dođi s nama, u
zasjedu da prolijemo krv!
Iz zadovoljstva iznenadit ćemo
nedužnog!
12 Živog ćemo ga progutati kao šti to
čini Donji svijet

[5],

cijelog, kao one koji silaze u jamu.
13 Mi ćemo naći sve vrste dragocjenih
dobara.
Napunit ćemo svoje kuće blagom.
14 Ti ćeš dobiti svoj dio

[6]snama

jer ima samo jedna kesa za nas
15 Moj sine, ne putuj s njima,
brižljivo izbjegni ulice gdje se
oni nalaze;
16 jer njihove noge jure prema zlu,
hite prosuti krv.
17 - Da, nekorisno je zatezati jednu
mrežu kad ju sav krilati rod vidi

[7]! -

18 Ali oni, to svojoj vlastitoj krvi
postavljaju zasjedu, svojem vlastitom
životu kidišu.
19 Tako to ide onome tko vrši
pljačkanje.
Ono će uzeti život onome tko ga
koristi.

Poziv i upozorenje Mudrosti

20 Mudrost

[8], napolju, ide rogoboreći,

uzduž avenija ona se oglašava.
21 Nadvisujući buku

[9]onapoziva;

u blizini vrata, u gradu ona proglašava:
22 » Sve do kada, zvekani, voljet ćete vi glupost?
Sve do kad rugalice

[10]ćeuživati u

sprdanju i glupaci mrzjeti znanjeđ
23 Popustite mojim dokazima!
Evo, ja hoću rasuti na vas svoj duh,
obznaniti vam svoju poruku.
24 Pošto sam ja pozivao, a vi ste odbili,
pošto sam ja pružio ruku, a nitko nije
posvetio pažnju;
25 pošto ste vi odbacili sve moje savjete
i što niste htjeli mojih dokaza,
26 kad na mene dođe red ja ću se smijati
vašoj nesreći,
ja ću se sprdati kad straha dođe po vas.
27 Kad straha padne na vas kao jedna
oluja,
kad se nevolja obori na vas
kao tajfun,
kad zebnja i užas vas spopadnu
28 tada oni će me pozvati, ali ja
neću odgovarati,
oni će me potražiti, ali me neće naći.
29 Pošto su oni mrzjeli znanje
i nisu izabrali strah od GOSPODA;
30 pošto nisu htjeli moje savjete
i prezreli svaki od mojih stavova,
31 eh dobro! oni će jesti plod svojeg
ponašanja
i napasati se svojim vlastitim
naučavanjima.
32 To je njihova neukost koja ubija
glupe ljude
i njihova pouzdanost koja zavodi budale.
33 Ali tko me sluša počiva u sigurnosti,
spokojan, daleko od straha od

Mudrost, jedno skriveno blago

2 1 Sine moj, ako ti prihvatiš moje
riječi, ako moji propisi su za tebe jed-
no blago,
2 ako, dajući jedno pažljivo uho mud-
rosti
ti podložiš svoje *srce razumu;
3 da, ako uputiš poziv umu,
ako zazoveš razum,
4 ako ga tražiš kao srebro,
ako ga otkriješ kao blago,
5 tada ćeš ti razumjeti što je to strah
od GOSPODA,
ti ćeš pronaći znanje o Bogu.
6 Jer GOSPOD je taj koji daje mudrost,
i iz njegovih usta dolaze znanje i
razum.
7 Pravičnim ljudima on namjenjuje
uspjeh.
Kao kakav štit za koji se ponaša
časno,
8 on štiti onog koji ide prema pravu,
on čuva držanje svojih vjernika.
9 Tada ćeš ti razumjeti što su to pravda,
jednakopravnost, pravednost:
sve stvari koje vode k sreći.

Mudrost štiti od zla

10 Tako će mudrost prožeti *srce tvoje,
a znanost će sačinjavati tvoje
ugodnosti.
11 Razbor će te pričuvati,
razum će biti tvoja zaštita,
12 otimajući te lošem ponašanju,
nekome tko drži tvoje riječi
izopačenim,
13 onima koji napuštaju pravi put
za uzeti mračne puteve,
14 koji uživaju nanositi zlo,
koji kliču u svojim groznim
izopačenostima:
15 oni čije ponašanje je razvratno
i putovi himbeni.
16 Ti ćeš se tako istrgnuti razvratnoj
ženi

[11],

strankinji laskavih riječi,
17 koja je napustila prijatelja svoje
mladosti
i zaboravila *savez svojeg Boga

[12].

18 Da, njena kuća pada k smrti,
a njena spletkarenja vode je k
Sjenama

[3]

19 Tko ide k njoj ne vraća se više
i doseže puteva života.
20 Tako, tvoje ponašanje bit će ono
od čestitih ljudi,
ti ćeš se držati onih pravedničkih.
21 Pravični ljudi nastanjivat će zemlju

[14],

pošteni ljudi tu će ostati,
22 dok će opaki biti odstranjeni sa zemlje
a bezočni će biti otud iščupani.

Mudrost i štovanje Gospodina

3 1 Sine moj, ne zaboravi poduku
i nek' srce tvoje pazi moje naredbe.
2 Oni su duljina dana i godina života
i za tebe veliki mir

[15].

3 Nek' vjernost i odanost tebe ne napu-
ste.
Prikači ih za svoj vrat,
napiši ih na ploču srca

[16]svog.

4 Ti ćeš naći sklonost i bit ćeš
mudar u očima Božjim
i ljudskim.
5 Povjeri se GOSPODU svim svojim
srcem
i ne oslanjaj se na svoj um.
6 U svemu tvoje držanje znaj ga
i on će upućivati tvoj hod.
7 Ne budi mudar u svojim vlastitim
očima,
boj se radije GOSPODA

[17]

i okreni se od zla.
8 To će biti jedan lijek za tvoje
tijelo,
jedno osvježenje za tvoje udove.
9 Štuj GOSPODA svojim dobrima
*prvijencima svojih prihoda
10 i tvoji ambari bit će puni pšenice
dok će vino prelijevati se iz tvojih
preša.
11 Ne odbacuj, sine moj, odgoj GOSPODOV,
i nek' te ne zamaraju njegova mišljenja.
12 Jer GOSPOD kori onoga koga voli
sve kao otac sina koga miluje

Mudrost, jedno dobro dragocjenije od zlata

13 Sretan onaj koji je našao mudrost,
tko si je priskrbio razum!
14 Jer, posjedovati nju vrijedi više no
posjedovati srebro
i njen prihod je bolji od zlata.
15 Ona je cjenjenija od koralja
i ništa što bi se moglo poželjeti
nije joj jednako.
16 U njenoj desnici, duljina dana,
u njenoj ljevici

[18], bogatstvo i slava.

17 Njeni putovi su prekrasni putovi
a njene su staze tihe .
18 Drvo života

[19]toje ona

za one koji nju dokuče,
i sretni oni koji ju drže!
19 GOSPOD je utemeljio zemlju mudrošću,
učvršćujući nebesa razumom.
20 Znanošću su otvoreni *bezdani
i oblaci iscijedili kišu

[20].

Gospodin štiti mudrog

21 Sine moj, nek' razboritost i razbor
ne udalje se ispred tvojih očiju:
pazi ih!
22 Oni će biti život za tvoje grlo
i milost za tvoj vrat.
23 Tad ćeš ti ići svojim putem u sigurnosti
i tvoja noga neće se spotaknuti

[21].

24 Ako legneš, bit će to bez straha;
jedanput kad legneš,
tvoj san bit će ugodan.
25 Ne boj se iznenadnog užasa,
ni upada opakih,
kad on nadođe;
26 jer GOSPOD je tvoja sigurnost
i od zamke on će ti sačuvati korak.

Ljubiti bližnjeg svog

27 Ne odbij učiniti dobro
onom tko ima potrebu
kad god to možeš učiniti.
28 Ne reci svom bližnjeg:
» Odlazi! vrati se sutra,
tad ću ti dati«, kad imaš
ono što on treba.
29 Ne smišljaj ništa zlo
protiv svog prijatelja
kad sjedi s punim povjerenjem pred
tobom.
30 Ne svađaj se bez razloga s nekim
kad ti on ne čini nikakvog zla.
31 Ne budi pretjerano ljubomoran
nasilnom i ne usvajaj nijedan od
njegovih postupaka;
32 jer izopačenost je užas pred
GOSPODOM
koji čuva svoje prijateljstvo
pravičnim ljudima.
33 Prokletstvo GOSPODOVO je nad
kućom opakog, ali on blagosilja
domove pravednicima.
34 Ako se sprda s rugalicama

[22], on

podjeljuje milost svoju poniznima.
35 Mudri će baštiniti slavu dok će
nerazumni nositi sram.

Steći i sačuvati mudrost

4 1 Slušajte, sinovi, pouku jednog
oca, potrudite se spoznati što je to umnost.
2 Da, to je jedna dobra znanost koju
vam prenosim?
ne odbijte moju poduku.
3 Ja također, bijah dobar sin svom ocu,
i moja me majka milovaše kao sina jedinca.
4 Moj otac me poduči ovim riječima:
Nek' tvoje srce shvati moje riječi;
čuvaj moje naloge i ti ćeš živjeti.
5 Stječi mudrost, stječi pamet. Ne za-
boravi moje riječi i ne okreći se od
njih.
6 Ne napuštaj mudrost i ona će te
čuvati,
voli ju i ona će te zaštititi.
7 Načelo mudrosti: stječi
mudrost
i, po cijenu svega što si stekao
stječi pamet.
8 Prigrli ju i ona će te podizati,
ona će te oplemeniti ako li ju ti
prigrliš.
9 Ona će na tvoju glavu staviti jednu
skupocijenu krunu,
ona će te obdariti jednom dijademom
veličanstvenosti

[23].

Izbjegavati putove opakih

10 Slušaj , sine moj, prikupi moje riječi
i tvoje životne godine će se umnožiti.
11 Ja sam te uputio putem mudrosti,
ja sam ti dao gaziti stazama
pravednosti.
12 Ti nećeš biti obogaljen
u svom hodu
i nećeš ti posrnuti ako li juriš.
13 Drži se odlučno svojeg odgoja,
ne napuštaj ga;
čuvaj ga, on je tvoj život!
14 Ne idi tragom opakih
i ne zalazi na put zločinaca.
15 Ostavi ga, ne prolazi tuda!
izbjegavaj ga i prođi prijeko!
16 Oni ne usniju prije no što
počine zlo,
oni gube san ako nisu koga
oborili.
17 Oni jednu kruh nečasno
stečen,
vino koje oni piju plod je
nasilja.
18 Naprotiv, put pravednika je jedno
svjetlo zore čiji sjaj raste do punog
dana.
19 Put opakih je tama,
oni ne znaju na čemu će
posrnuti.

Čuvati jedno odlučno ponašanje

20 Sine moj, posveti opažnju mojim
riječima,
napni uho za moje riječi.
21 Nek' se ne udalju s tvojih očiju;
čuvaj ih na dnu srca svog.
22 Jer, one su život za onog tko ih
naslijedi
i zdravlje za svo njegovo biće.
23 Čuvaj svoje srce u punoj budnosti,
jer od njega ovise granice života.
24 Prognaj daleko od sebe izopačeni
govor,
udalji od sebe zle jezike.
25 Nek' tvoje oči upiro ravno
u lice
i nek' tvoj pogled ide ravno pred
tobom.
26 Prokrči jenu stazu za svoje noge
i nek tvoje staze butu čvrste.
27 Ne okreći se ni desno ni
lijevo.
ukloni svoje noge od zla.

Upozorenje protiv raskalašenih žena

5 1 Sine moj, budi pažljiv prema
mojoj mudrosti i napni uho za moje
objašnjenje
2 za sačuvati vidovitost.
Tad će tvoj govor sačuvati znanje.
3 Da, usne razvratnice cijede med

[24]

a njena usta maznija su od ulja.
4 Ali, na kraju računa, ona je gorka
kao pelin,
oštra kao jedan mač s dvostrukim
sječivom.
5 Njene noge silaze k smrti.
To je Donji svijet

[25]štodosegnu

njeni koraci.
6 Daleko od prokrčivanja puta prema
životu,
njene se staze gube, a da ona ne zna
gdje.
7 A sada, sinovi, slušajte me.
Ne okrećite se od mojih prijedloga.
8 Udalji od nje svoj put
i ne primiči se pragu njene kuće,
9 iz straha da ona izruči drugima
tvoju čast
i tvoje godine jednom neumoljivom
čovjeku
10 iz straha da se stranci ne nasite
snage tvoje,
da plod tvojeg truda ne prijeđe
u ruke nekom nepoznatom
11 i da konačno ti ne rikneš
kad budu iscrpljivali tvoje tijelo
i tvoje meso.
12 Tad bi ti rekao: » Kako sam mogao
mrzjeti odgojđ«
Kako je moje srce moglo prezreti
savjeteđ
13 Zašto nisam slušao glas svojih
učitelja
i nisam prignuo uho k onima
koji su me podučavali?
14 Tako, zamalo da nisam na vrhuncu
nesreće, u sred sabora i
općinstva

[26]

Žena tvoje mladosti

15 Pij vodu iz svoje vlastite cisterne i
onu koja izvire u sred tvog bunara

[27].

16 Tvoji izvori izlijevaju li se napolje
ili tvoji jarci na ulice
17 Nek' one bude samo za tebe,
a ne i za strance s tobom.
18 Nek' tvoj studenac bude blagoslovljen
i uživaj ženu svoje mladosti,
19 srnu zaljubljenu i prekrasnu gazelu.
Nek te njene grudi ispunjavaju u
svako vrijeme.
Opijaj se uvijek njenom ljubavlju.
20 Zašto bi se ti opijao, sine moj,
jednom razvratnicom

[28]

i milovao grudi jednoj strankinji.
21 Da, ponašanje svakog poda pred oči
i on ispituje sve njene staze

[29].

22 Njeni vlastiti zločini uzet će u
zamku opakog
i on bit će stegnut u sveze njenog
grijeha.
23 On će umrijeti zbog nemanja
odgoja,
opijen razuzdanošću njene ludosti.

Nerazborito jamčenje

6 1 Sine moj, ako si jamčio za
svog bližnjeg, ako si, za jednog
tuđina, pljesnuo u ruku

[30],

2 ako si se bacio u mrežu riječima
svojih usta,
ako si uvreban riječima svojih
usana,
3 učini dakle ovako, sine moj, za
osloboditi sebe:
pošto si ti pao u ruke svojem
bližnjem,
idi, nastoj, gnjavi svojeg bližnjeg.
4 Ne daj sna svojim očima
ni drijemeža svojim kapcima.
5 Oslobodi se zamke, ako jelen,
zategnute zamke, kao ptica.

Lijenčina i mrav

6 Idi k mravu

[31], lijenčino!

Razmotri svoje ponašanje i
postani mudar.
7 On nema nadzornika,
ni poslovođe, ni gazde.
8 U ljeto on osigurava svoju
zairu

[32],

tijekom žetve on prikuplja svoju
hranu.
9 Do kad, ljenčino, ostat ćeš spavati?
Kad ćeš izroniti iz svog sna?
10 Malo spavati, malo drijemati,
malo se pružiti, prekriženih
ruku,
11 I kao jedna lutalica doći će ti
siromaštvo,
bijeda kao jedna vojničina

[33].

Opis lopovštine

12 To je jedna ništarija, jedan zločinac,
onaj koji ide s prijevarom na ustima!
13 On trepće okom, poziva nogom,
daje znake prstima.
14 Izopačenošću u srcu
on smišlja zlo u svako doba,
on izaziva svađe.
15 To je zašto će njegovo rušenje biti
surovo,
iznenada on će biti slomljen,
bez oporavka!

Ono što Gospodin prezire

16 Ima šest stvari koje mrzi GOSPOD
i sedam koje su njemu užasne

[34]:

17 oči ohole, lažljivi jezik,
ruke koje prolijevaju
krv nedužnom,
18 srce koje izmišlja izopačene naume,
noge koje hite k zlu,
19 lažni svjedok koji propovijeda svoje
laži i onaj koji
podstiče svađu među braćom.

Upozorenje protiv preljube

20 Sine moj, pazi naloge svojeg oca
i ne zanemaruj obuku majke svoje.
21 Prikači ih uvijek svojem srcu,
pričvrsti ih oko svojeg vrata.
22 U svojim odlascima i povratcima
oni će te voditi,
blizu tvojeg kreveta oni će bdjeti
nad tobom,
i u buđenju tvom oni će raspravljati
s tobom.
23 Jer, nalog je jedna svjetiljka,
a obuka jedna svjetlost,
jedan put života, puke jednog
mudrog odgoja,
24 za čuvati te od zlokobne žene
i od laskavog jezika tuđinke

[35].

25 Ne poželi ljepotu njenu u
srcu svom
i nek te ne zarobi namigivanjima.
26 Jer prostitutka se zadovolji
okrajkom kruha
ali preljubnica uzima u progon jedan
dragocijeni život.
27 Uzima li tko na sebe vatru
a da mu se odjeća ne zapaliđ
28 Ili, ako ide po žeravicama
neće li se njegove noge opržiti?
29 Tako to biva onome tko ide k ženi
bližnjega svog:
tko ju takne ne izlazi neozlijeđen
od nje.
30 Ne prezire se lopov koji je ukrao što
za napuniti stomak svoj izgladnjeli.
31 Ako li je međutim otkriven, on će
vratiti sedam puta više,
dat će sva dobra iz svoje kuće.
32 Tko počini preljubu s jednom ženom
jedan je slaboumnik,
on od nje čini propast svog života.
33 On će požnjeti udarce i besramlje
a njegova se ljaga neće izbrisati.
34 Jer ljubomora raspaljuje bijes u
mužjaku
i on će biti bez milosti u dan osvete.
35 On neće ugledati nikakve naknade.
On ju neće ni da ti umnožiš ponude.

Publié dans Livres saints

Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :
Commenter cet article