Ekumenska Biblija - Poslovice Dio II. - Prijevod Tomislav Dretar

Publié le par Thomas Dretart



Žena preljubnica zavodi mladog čovjeka

7 1 Sine moj, čuvaj moje riječi,
nek' moje zapovjedi budu jedna
riznica za tebe.
2 Ako ti hoćeš živjeti, čuvaj moje
naloge,
i moje obučavanje kao zjenicu tvojih
očiju.
3 Prikači ih na svoje prste.
Zapiši ih na ploču srca

[36]svog.

4 Reci mudrosti: » Ti si moja sestra.«
i išći pamet za svoju rodbinu;
5 to će te sačuvati od razvratne

[37]žene,

od tuđinke laskavih besjeda.
6 Kako ja bijah na prozoru ja promat-
rah kroz rešetke.
7 Ja vidjeh jednog od tih zvekana,
ja opazih, među mladima,
jednog mladića lišenog razuma.
8 Prolazeći trgovačkom ulicom,
blizu ugla gdje se ona

[38]nalaziše,

on pođe smjerom njene kuće.
9 Da to bude u suton, u smiraj
dana,
da bude u pola noći i u mrklini,
10 evo te žene koja ide njemu u
susret,
odjevena kao prostitutka,
puna drskosti.
11 Uzavrela i bez umjerenosti

[39],

njene noge ne miruju pod njom.
12 Katkad na trgu, katkad na ulici,
po svim uglovima ona postavlja čeku.
13 I evo kako ona njega hvata,
obasipa ga poljubcima,
govori mu bezobrazno:
» Ja dugovah *žrtve milosti.
Danas, ja sam ispunila svoje
zavjete

[40].

15 Zato sam ja izišla tebi u susret
da te potražim. I ja sam te našla.
16 Prekrila sam svoj krevet pokrivačima,
šarenim tkaninama, od lana
iz Egipta.
17 Poškropila sam svoj ležaj mirhom,
alojom, cimetom

[41].

18 Dođi, opijajmo se nasladom sve do
jutra.
Uživajmo zajedno ljubav .
19 Jer moj muž nije kod kuće.
Otišao je na put, jako daleko.
20 Odnio je novac u jednoj vreći.
Vratit će se tek o punom mjesecu.«
21 Svojim milosnim riječima, ona ga
navede popustiti.
Ona ga povuče svojim ulagivačkim
besjedenjem.
22 On odmah pođe za njom,
kao govedo koje ide na klaonicu.
Tako svezan on ide na kažnjavanje,
ludak!
23 Sve kao da jedna strijelica njemu
prodre tijelom.
I kao jedna ptica koja juri u mrežu,
on ne zna da to ide od svog života.
24 A sada, sinovi, slušajte me
i budite pažljivi na riječi iz mojih
usta.
25 Nek se tvoje srce ne poduhvaća
njenih putova.
Ne zastranjuj na njene staze.
26 Jer, brojni su oni koje, ranjene,
ona obori i snažni svi koje ona pobi!
27 Njena kuće je Donji svijet

[42].

On silazi k sjenama
boravišta smrti.

Novi poziv Mudrosti

8 1 Nije li Mudrost

[43]takoja

zove?
i pamet koja ti daje glaš
2 Na vrhu visova koji nadvisuju
cestu,
na raskrižju putova, ona se
uspravlja;
3 pokraj vrata koja se otvaraju
prema mjestu,
ne prijelazima,
on viče:
4 » To ste vi, dobri ljudi, koje ja
pozivam,
- moj glas se obraća vama,
ljudi

[44].

5 Zvekani, naučite mudrost,
bezumnici, naučite zdrav razum.
6 Slušajte, ovo je glavno što ću vam
ja reći:
i riječ s mojih usana je pravica sama.
7 Da, moja usta propovijedaju
istinu
jer opakost je ogavna namojim
usnama.
8 Sve riječi mojih usta pravedne
su,
u njima, ničeg izopačenog
ni prepredenog.
9 Sve su jasne za onog tko
zna razumjeti
i proste za onog tko je otkrio
saznanje.
10 Prihvatite moju poduku, a ne
srebro,
saznanje radije no probrano zlato.«
11 - Jer mudrost je bolja od koralja
i ništa nije poželjnije. -

Mudrost se predstavlja

12 Ja, Mudrost, ja imam razboritost
za boravište.
Ja sam otkrila znanost
prikladnosti

[45].

13 - Bojati se GOSPODA

[46]toje

mrzjeti zlo. -
Oholost, osornost, put zla
i izopačena usta, ja ih mrzim.
14 Ja čuvam savjet i uspjeh;
moja pamet, moja snaga.
15 Po meni vladaju kraljevi
a veliki utvrđuju pravedne naloge.
16 Po meni prinčevi upravljaju
a velikaši su svi pravedni sudci

[47].

17 Ja, ja volim one koji mene vole
i one koji su u potrazi za mnom
oni će me i pronaći.
18 Bogatstvo i slava su sa mnom,
vjekovno imanje i napredak.
19 Bolji je moj plod od zlata,
od najfinijeg zlata,
i moj proizvog od probranog srebra.
20 Na putu pravednosti ja
se krećem naprijed,
na stazi pravice.
21 Obskrbljujući sredstvima one
koji mene vole,
ja punim njihove riznice.
22 GOSPOD me porodio

[48]

*prvinu svoje djelatnosti,
predigru svojim drevnim djelima.
23 Ja bijah posvećena

[49]oduvijek,

od početaka, od prvog vremena
zemlje.
24 Kad *ponora još ne bijaše,
ja bijah rođena,
kad ne bijaše dubokih
vodenih izvora.
25 Prije nego su iskrsle planine,
prije brda, ja bijah rođena,
26 tada dok On još ne bijaše stvorio
zemlju i svemire
ni skup molekula

[50]svijeta.

27 Kad On učvrsti nebesa, ja, ja bijah
ondje, kad On uspe jedan krug

[51]

nasuprot ponoru,
28 kad On zgusnu mase
oblaka u visini
i kad izvori iz ponora
pokazaše svoju silovitost;
29 kad On izdade svoj nalog moru
- a vode ne prestupiše to

[52]-,

kad On postavi temelje zemlji.
30 Ja bih glavni graditelj

[53]snjegove

strane,
predmet njegovih svakodnevnih
užitaka,
igrajući u njegovoj nazočnosti
u svako vrijeme,
31 igrajuću u njegovom zemaljskom
svemiru;
i ja nalazim svoje slasti među
ljudima.

Sretan čovjek koji sluša Mudrost

32 A sada, sinovi, slušajte me.
Sretni oni koji čuvaju moje putove!
33 Slušajte poduku za biti mudrim
i ne zanemarujte ju.
34 Sretan čovjek koji mene sluša,
bdijući svaki dan na mojim vratima,
dižući stražu na mom pragu!
35 Jer onaj koji mene nađe našao je
život
i susreo milost GOSPODOVU.
36 Ali onaj koji mene vrijeđa ranjava
sam sebe.
Svi oni koji mene mrze ljube smrt.

Mudrost i njeni uzvanici

9 1 Mudrost je izgradila svoju kuću,
ona je isklesala svojih sedam
stubova

[54].

2 ona je ubila svoje zvijeri, ona je
pomiješala svoje vino,
i sama postavila svoj stol.
3 Ona je poslala svoje sluškinje, ona je
oglasila svoje pozivanje
s uzvisina gradskih:
4 »Ima li jednog jednostavnog
čovjeka?
Nek' dođe ovamo!«
Onome tko je lišen razuma
ona veli:
5 » Hajdete, jedite mog kruha,
pijte vino koje sam ja izmiješala.
6 Napustite budalaštine vi ćete
živjeti!
Potom, idite putevima pameti.«

Sumnjičavac i mudrac

7 Tko popravlja jednog sumnjičavca

[55]

prima samo prijezir
a tko ispravi opakog dobija
samo uvrede njegove.
8 Ne ispravljaj sumnjičavca,
inače će te mrzjeti;
ali, ako ti ispraviš jednog mudraca,
on će te voljeti.
9 Daj jednom mudracu, i on će postati
mudriji,
pouči pravednika, i on će povečati
svoju tečevinu.
10 Strah od GOSPODA je početak Mudrosti
i pamet je znanost *svetaca

[56].

11 Da, zahvaljujući meni

[57]tvojiće dani

biti brojni,
a godine tvog života će se umnožiti.
12 Ako si mudar, mudar si za sebe
a ako si sumnjičavac, ti si jedini
odgovoran.

Ludost i njeni uzvanici

13 Gospa Ludost je gromoglasna,
blesava i ne razumije ništa.
14 Ona sjedina vratima svoje kuće
na jedno sjedalo, na gradskoj
uzvisini.
15 ona poziva prolaznike
koji idu ravno svojim putom.
16 »Ima li tu jedan jednostavan čovjek?
Nek' dođe ovamo!«
Tko je lišen razuma ona veli:
17 » Skrivene vode su slatke
i tajna jela, prekrasna!«
18 A on ne zna da su Sjene ondje;
i njeni uzvanici, u poljima Donjeg
svijeta

[58].

Zbirka poslovica o moralnom životu

10 1 Poslovice Solomonove.
Jedan mudar sin raduje svog oca,
jedan glupi sin ražalošćuje svoju
majku.
2 Nepravedno stečena blaga ne donose
korist,
ali pravednost oslobađa smrti.
3 GOSPOD ne dopušta da pravedni
budu gladni,
ali odbija zadovoljiti apetite
opakih.
4 Nehajni dlan osiromašuje,
vrijedna ruka obogaćuje.
5 tko prikuplja u ljeto jedan je razborit
čovjek;
tko spava u vrijeme žetve za prijezir je.
6 Blagoslov na glavu pravednikovu!
ali usta opakoga prikrivaju
nasilnost.
7 Sjećanje pravednikovo je u
blagoslovu

[59]

dok će ime opakog istrunuti.
8 Jedan mudar duh prihvaća
zapovjedi,
ali čovjek glupih riječi ide
k svom gubitku.
9 Tko ide u poštenju ide u
sigurnosti,
ali onaj tko slijedi putove
prijetvorne bit će kažnjen.
10 Onaj tko namiguje okom
prouzrokovat će nevolju,
a čovjek glupih riječi ide
k svom gubitku

[60].

11 Usta pravednika su jedan
studenac života,
ali ona u opakoga prikrivaju
nasilje.
12 Mržnja izaziva svđe,
ali ljubav prikrivasve grješke

[61].

13 Nađe se mudrost u govoru pametnog
čovjeka;
ali, za leđa glupog, batina!
14 Mudri tezauriraju znanje

[62];

govor ludaka je propast bližnjemu!
15 Dobra bogataša su njegov
tvrd grad
dok je siromaštvo sitnih ljudi njihova
propast.
16 Plaća pravednikova vodi u život,
prihod opakog, u grijeh.
17 Onaj koji čuva poslušnost
putuje prema životu,
ali onaj koji prezire upozorenje
zaluta.
18 Tko prikrije svoju mržnju govori
licemjerno,
tko propovijeda klevetu
to je jedan ludak.
19 Gdje obiluje riječima ne
manjka grijeh,
ali tko ponavlja svoj govor
čovjek je razborit.
20 Govor pravednika je jedno
probrano srebro,
*srce opakih ne vrijedi
bog-zna-što.
21 Govori pravednikovi zabavljaju
mnoštvo,
ali ludaci će umrijeti zbog
manjka razuma.
22 Blagoslov GOSPODOV je taj koji
obogaćuje,
a metež tu neće dodati ništa.
23 Vršenje beščašća je jedan sport
za bezumne,
isto kao što je mudrost za razumne
ljude.
24 Ono čega se boji opaki, to se njemu
i dogđa;
ono što žele pravedni, Ono će se
njima i dodijeliti

[63].

25 Tajfun prošao, opakog nema više!
Pravedni je jedno utemejenje
nepomično.
26 Kao što je ocat za zube i dim za oči,
tako je lijeni za oni koji ga uposle.
27 Strah od GOSPODA

[64]umnožava

dane,
ali godine opakog bit će skraćene.
28 Očekivanje pravednika, to je
radost;
glede nade opakih, on će propasti.
29 Put GOSPODOV je jedna tvrđava
za poštenog čovjeka,
ali za zločince, to je propast.
30 Pravednik nikad neće biti
pokoleban,
ali opaki neće nastanjivati zemlju

[65]

31 Usta pravednika proizvode mudrost,
ali jezik izopačenih besjeda bit će
odsječen.
32 Riječi pravednikove znat će ugađati,
ali jezik opakih nije drugo do
besjeda izopačena.
11 1 Jedna patvorena vaga je užas
u GOSPODA, ali točna težina
ima njegovu naklonost.
2 Nek' dođe oholost, doći će i prijezir,
ali mudrost je s poniznima.
3 Poštenje pravičnih ljudi njih će
ali lukavština podmuklih njih će
uništiti.
4 Bogatstvo je nekorisno u dan
gnjeva,
ali pravda će oslobađati od smrti.
5 Pravednost poštenog čovjeka
čini pravičnim njegovo ponašanje,
ali opaki propadne u svojoj opakosti.
6 Pravda pravičnih ljudi njih oslobađa,
ali podmukli su ulovljeni
u zamku njihovom pohlepom.
7 Kad umire opaki, njegova nada
propada,
nada stavljena u njegova bogatstva
propada također.
8 Pravdenik je bio oslobođen straha,
a opaki je u nj' pao umjesto njega.
9 Bezbožnik ruši svog bližnjeg ustima
svojim

[66],

ali pravednik će biti spašen znanjem.
10 Grad se veseli sreći pravednika,
za propast opakih on kliče od
radosti.
11 Jedan se grad diže blagoslovom koji
duguje pravičnim ljudima

[67],

on nestaje po ustima opakih.
12 Tko prezire svog bližnjeg manjka
razumom;
razuman čovjek čuva tišinu.
13 Tko se rasipa u spletkarenju
otkriva tajne;
odan čovjek ne ispuhuje riječi.
14 Zbog nedostatka politike

[68]jedan

narod pada;
spas je u broju savjetnika.
15 Padne se u zlo zbog davanja jamstva
jednom tuđinu;
tko odbije obvezivanjima osigurava
sebi spokoj.
16 Krasna žena stječe slavu

[69]

a snažni stječu bogatstvo.
17 Jedan vjeran čovjek sam sebi čini
dobro,
tko se muči čini sebe nesretnim.
18 Opaki prima jednu varljivu plaću,
jedna nagrada je osigurana onome
tko sije pravdu.
19 Da, pravda vodi u život,
ali tko provodi zlo ide u smrt.
20 *Srca podmukla užas su u
GOSPODA,
pošteni ljudi imaju njegovu
naklonost.
21 Na kraju računa opaki neće ostati
nekažnjen,
ali sorta pravednih bit će spašena.
22 Jedan zlatni kolut u rilu svinje,
kao kakva lijepa, ali razvratna žena.
23 Pravednici mogu očekivati samo
dobro,
opaki se ne mogu nadati drugom
do gnjevu

[70].

24 Jedan čini poklone i još se
više obogati,
jedan drugi štedi više no što
treba i upoznaje bijedu.
25 Jedna darežljiva osoba bit će
preobdarena,
a tko daje piti bit će i sam gasan.
26 Proklet narod prekupac pšenice

[71]

ali blagoslovljen onaj koji ju
stavlja na tržište.
27 Tko sprovodi dobro traži
također milost

[72],

tko traži zlo, zlo će i dosegnuti.
28 Onaj koji se pouzdaje u svoje
bogatstvo past će,
ali pravednici, kao lišće,
razveselit će se.
29 Tko baca nemir kod sebe
baštinit će vjetar,
ludak postaje robom mudrome.
30 Drvo života plod je pravednikov

[73]

a mudri kroti ljude.
31 Pravednik, izvjesno, ima svoju
naknadu na zemlji;
što reći o opakom i o grješniku!
12 1 Tko voli podučavanje
voli znanost,
tko mrzi savjet glup je.
2 Čovjek dobra privlači sebi
naklonost GOSPODOVU,
Podmukli

[74], GOSPOD ga je osudio.

3 Nitko se ne učvršćuje opakošću,
ali korijen pravednicima neće biti
uznemiren.
4 Jedna valjana žena kruna je za svog
muža,
ali jedna besramna žena gnjilež je u
njegovim kostima.
5 Pravednici ne snivaju drugo do
pravičnost,
opaki samo laž.
6 Riječi opakih su ubilačke zasjede,
ali usta pravičnih ljudi njih
spašavaju.
7 Obori opake, nema ih više!
Ali, kuća pravednika stoji uspravno.
8 Hvali se nekoga zbog njegovog
dobrog razuma,
tko ima podmukao duh određen je
prijeziru.
9 Bolje je biti prezren i imati
slugu
nego igrati važnog čovjeka
a manjkati kruhom.
10 Pravednik poznaje potrebu svoje
stoke,
ali drob opakih je okrutan.
11 Tko obrađuje svoju zemlju bit
će nasićen kruhom,
tko proganja tlapnje manjka umom.
12 Bezbožnik žudi plijen opakih,
ali to je korijen pravednih koji
nadjačava.
13 Zločinačke usne taje smrtnu zamku,
ali pravednik izmiče strahoti.
14 Iz ploda svojih riječi svatko izvlači
dobro u izobilju
i pribire plaću svojeg rada.
15 Ludak sudi pravičnim svoje
ponašanje,
ali tko sluša savjet mudar je.
16 Ludak za čas pusti prasnuti
svoj gnjev,
ali razborit čovjek proguta
nepravdu.
17 Tko propovjeda istinu čini
da blješti pravda,
lažni svjedok, lažnost.
18 Gdje ima jedan brbljavac, ima i
udaraca mačem!
ali jezik mudraca je jedan lijek.
19 Istinoljubiv čovjek uvijek
odolijeva;
lažljivac: tren oka!
20 U *srcu majstora zla,
ima tu lažnosti;
ali za one koji savjetuju mir,
to je radost!
21 Nikakva bijeda ne stiže pravednika,
ali opaki su puni zla.
22 Usne lažljivaca su užasne za
GOSPODA,
on uživa u onima koji primijenjuju
istinu.
23 Razborit čovjek skriva ono što zna,
srce budala izvikuje njihovu ludost.
24 Vrijedne ruke će zapovijedati,
lijenost vodi u prinudan rad.
25 Briga u srcu čovjekovom ga
potišti,
ali jedna dobra riječ ga
obraduje.
26 Pravednik istražuje put za drugog

[75],

ali cesta opakih njih zavede.
27 Nemarni ne ispeče svoju lovinu,
ali to je jedno dragocijeno dobro
kad čovjek pospješuje.
28 Na putu pravde nalazi se život,
jedna utrta staza vodi prema
smrti

[76].

13 1 Jedan dobar sin zrcali odgojem
oca svog

[77],

snažan duh ne sliša prijekora.
2 Iz plodova svojih riječi svatko
ali život lukavih je samo nasilje.
3 Tko nadzire svoja usta štiti svoj
život,
tko preširoko otvara svoje usne
uništava se.
4 Lijeni žudi, ali bez duše

[78];

naprotiv žudnja odlučnih ljudi
bit će zadovoljena.
5 Pravednik mrzi lažnu riječ;
opaki prosipa sramotu i
ogavnost.
6 Ako pravda štiti onoga čiji je
put

[79]pošten,

grijeh uzrokuje uništenje opakih.
7 Kao kakav bogataš gradi se tko nema
ništa od svega,
kao kakav siromah gradi se tko
posjeduje velika dobra.
8 Ono što jamči život jednom čovjeku,
jest njegovo bogatstvo;
ali jadnik ne čuje prijetnje

[80].

9 Svjetlost pravednika sija veselo,
svjetiljka opakih ugasit će se

[81].

10 Ohološću, dobija se samo
osporavanje,
mudrost se nalazi kod onih
koji prihvaćaju savjete.
11 Jedno bogatstvo stečeno na brzinu
stanjit će se,
ali onaj koji ga skuplja malo po malo
uvećat će ga.
12 Odložena nada čini srce bolesnim,
ispunjena želja, to je drvo života!
13 Tko prezire riječ

Publié dans Livres saints

Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :
Commenter cet article